måndag, september 18, 2006

Tvärilsk

Idag har jag gått från den ena adrenalinilskna kicken till den andra. Hur mycket dumhet finns det egentligen?

SD kommer starkt i södra Sverige. I Landskrona har de fått 23 % av rösterna. Vad är det som händer? Förstår folk ingenting? Har de inte läst någon historia? Har de ens gått i skolan? Jag läste nyss i DN att S i Landskrona ställer sina platser till förfogande, vad betyder det? Orkar de inte kämpa mot de här sjuka krafterna? Jag måste hitta mer information.

I Stockholms stad blev det ett klart JA till biltullar. Men nu säger de nya regenterna att det inte blir några tullar. De vill räkna in kranskommunernas nej i omröstningen. Bara det att alla kranskommuner har inte fått rösta, de som har röstat är företrädelsevis de kommuner som varit blått styrda och där de styrande gjort allt för att sabotera försöket. T.ex. har det inte funnits gratis infartsparkeringar vilket är ett måste för att skatterna ska fungera. Dessutom har röstsedlarna för Stockholms stad och kranskommunerna inte sett likadana ut. Och det jag blir så upprörd över är hur man kan göra en så livsviktig miljöfråga till en prestigefylld politikerkamp. Tjafsa gärna om skattekronor hit eller dit, men miljön håller på att gå åt helvete, den behöver insatser NU.

Och för att avsluta mitt pysande av ilska har jag idag diskuterat med en person som på fullt allvar hävdar att barn vars fäder tar ut föräldraledighet får problem med relationer när de blir vuxna. De rycks nämligen ifrån sin enda sanna förälder, sin moder. Hon försökte dessutom använda "du kommer att förstå vad jag menar när du får egna barn-argumentet.

9 kommentarer:

Pia sa...

Nu är de ju inte vuxna än, så jag kan ju inte med 100% säkerhet garantera att det inte kommer en gruvlig backlash om några år, men hittills har våra barn på 13, 8 och 5 år inte visat några problem med relationer, fast deras far varit föräldraledig med dem på halvtid från de var 7-8 månader. Tvärtom är de öppna och sociala barn som gärna umgås med kompisar av båda könen.

Om jag säger så här: det gäller att kunna skilja sina egna behov av bekräftelse från barnens behov. Det är tydligen inte alltid så lätt.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag är vuxen, och tycker att jag har ganska bra relationer både till vänner och till min partner, TROTS att min pappa var föräldrarledig med mig.

Jag blev faktiskt chockad över vad hon sa, på något sätt trodde jag bara att det var konstiga kolumnister i SVD som för att provocera sa sådant. Men det här var en levande icke medial person som satt framför mig i lunchrummet.

Anonym sa...

& herregud, jag måste ju vara alldeles förstörd.... mina föräldrar pluggade när de fick mig och var hemma mest hela tiden båda två. Och efter skilsmässan (då jag var 1,5), bodde jag med ..... *törsknapptsägadet*.....pappa.
Måste vara därför jag är som jag är. Nu vet jag iaf.

Anonym sa...

Du gillar alltså vägtullarna pga att det förbättrar miljön? Jag har inte fattat vad dom är bra för nämligen.

Oj vad min kompis med syskon måste må dåligt då, dom växte upp med sin pappa eftersom mamman dog tidigt, men dom är helt normala.
Hon verkar ha ganska extrema åsikter...

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Rent egoistiskt vill jag ha biltullar eftersom vi bor vid en av Sveriges smutsigaste gator, och här var det verkligen skillnad när skatten drogs.

Men i det stora hela tycker jag att det är galet att sitta och åka en och en i en massa avgaspyrande bilar i Stockholm som har fantastisk kollektivtraffik. Så ja, jag ser hela projektet som en stor miljöförbättring.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag håller med dig i samtliga frågor :-). SD:s framgångar skrämmer mig något oerhört. Jag FÖRSTÅR inte vad det är för jävla IDIOTER som röstar på dem (pardon my french). Det är för mig så fullkomligt absurt och SJUKT. Jävligt obehagligt.

Biltullar tror jag också är ett måste, precis som du upplevde jag definitivt att det blev en skillnad på trafikmängden plus att det tillkom en massa nya bra sätt att åka kollektivt på och att innerstadens bussar faktiskt plötsligt började hålla tidtabellen. En stad med mindre trafik är så mycket trevligare.

Jag kommer gladeligen fördärva mitt barn då, inget snack om saken när maken ska vara ledig i FLERA MÅNADER. Äsch såna där människor är egentligen ingenting att bry sig om. Fast det är svårt att låta bli *S*

Anonym sa...

Okej, jag är verkligen inte så insatt i biltullar och sådant. Och jag har bara varit i stockholm 2 ggr i mitt liv så jag är inte särskilt insatt hur något funkar där överhuvudtaget.

Anonym sa...

Jag säger ja och amen till allt du skriver! Oerhört läskigt med sverigedemokraterna.

Hoppas fortfarande på biltullar dock, det verkar ju inte helt avgjort.

Och beträffande pappaledighet så tycker jag att dom som verkar ha problem med relationer just är pappor som inte vill vara hemma med sina barn. Jag är hemskt mallig över att min pappa var hemma med alla oss syskon, och faktiskt var hemma mer än mamma med vissa av oss.

Catarina sa...

Jag har funderat på den här människans åsikter ett tag (sedan jag läste inlägget) och jag håller med tidigare kommentar att det nog är hennes eget behov av bekräftelse.
Eventuellt KANSKE barnen kan känna sig övergivna om pappan aldrig får ta hand om barnet för mamman, innan han helt plötsligt ska vara pappaledig. Men hjälps man åt så låter det väldigt konstigt.
Jag måste säga att åsikten chockerar mig. Det verkar inte klokt.