torsdag, juni 29, 2006

Skaffa barn

Jag lyssnar alltid på samtliga sommar på radion. Fast jag brukar inte lyssna när de sänds utan brukar lyssna via datorn när jag har tid eftersom alla program ligger uppe i en månad med musik och allt.

I går lyssnade jag på Malin Alfvén som är föräldrarpsykolog. Hon pratade om att tidigare fick man barn, men idag skaffar man barn och alla föräldrar borde skaffa fler barn. Eftersom jag är en av dem som verkligen inte bara skaffar barn och dessutom en av dem som förmodligen inte kommer att ha råd att skaffa så många, både IVF och adoptioner kostar ju förmögenheter, känns det ganska jobbigt att höra. Speciellt som hon började sitt program med att säga att hon har patienter som går hos henne eftersom de inte blir några barn.

Jag har dessutom genom nätet träffat på en del människor som kanske aldrig kommer att kunna skaffa barn. Av olika skäl kan de inte adoptera och IVF eller annan hjälp kanske är för dyrt eller fungerar inte.

Egentligen tycker jag inte att alla människor kan ta hänsyn till allt. Det finns så många som kan ta illa upp. Och lyssnar man på en föräldrarpsykologs sommarprogram får man nog skylla sig själv. Men jag kommer nog aldrig att kunna höra något sådant utan att bli ledsen. Och dessutom tycker jag att uppmaningen är ganska dum. Även de som blir gravida bara av att prata med en man har nog sina skäl till att begränsa antalet barn. T.ex. att de vill ha tid till dem de har.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Detta har inte riiiktigt med ditt blogginlägg att göra men jag måste bara få berätta att jag plussade nyss. Är helt skakis.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Åhhh UNDERBART!!!!

Grattis vännen!!!!

Jag har svarat dig i din blogg, men jag skriver det här också. Jag är så otroligt glad och tårarna bara forsar, både hormonellt och för att jag är SÅÅÅÅÅ glad!

Kramar

Anonym sa...

Du är så söt vännen! Tänk om vår vision om stora magar på läktaren i vinter blir sann i alla fall. :)