tisdag, juni 20, 2006

Missfallsskröna?

Jag har en vän som har väldigt lätt att bli gravid, hon har dessutom lyckats få några missfall, så när jag läste om ett samband så tänkte jag på henne.

Jag läste att vissa har lite för bra förutsättningar för att äggen och spermierna ska fästa och börja dela sig, så att även de som hos andra hade sorterats bort försöker och ger upphov till positivt på ett graviditetstest. Men eftersom det inte var guldägget och guldspermien blir det inga barn av det utan missfall istället.

Jag vet inte om det här stämmer, men jag tyckte inte att det lät orimligt alls.

7 kommentarer:

Isidor sa...

Det du säger är alltså somligas kroppar gallrar något senare än andras?

Det måste ju trots allt vara en ganska flytande skala vad som är ett "bra" embryo och vad som inte är det, och då är det ju inte konstigt att somliga har lite lättare än andra, för visst finns det omvända, nämligen att somliga har väldigt svårt att få även bra embryon att fästa? Då måste det ju finnas de som har extremt lätt också, och då borde det ju bli tokigt på andra hållet, precis som du säger.

Usch, va långt det blev bara för att säga samma sak som du redan sagt för att jag håller med.
Suck.

Anonym sa...

Låter faktiskt rimligt. Jag har funderat i de banorna föörut också, men bara helt löst utan någon fakta att bygga det på!

Var läste/hörde du detta?

/AF

Anonym sa...

De säger att det är de inboende egenskaperna i spermien och ägget som har betydelse för om det fastnar eller ej.

Linda sa...

Det borde ju kunna stämma. En av mina kursdeltagar i går berättade att hennes mamma hade haft 15(!) missfall innan hon fick henne och att hennes mormor var likadan och att hon därför tror att hon kan ha samma probelm.

(Hur orkar man fortsätta efter så många missfall?)

Anonym sa...

Gosan..
Som tur är finns det bättre hjälp att få i dag tex trombyl så jag hoppas att din vän slipper få det som sin mor och mormor.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Ja hur sjutton orkar man fortsätta efter så många missfall??? Kanske fanns det inga andra alternativ än barnlöshet? Jag tror i alla fall inte att jag kommer att försöka ännu en gång om det blir ett missfall till.

Anna det där om missfallen tror jag att jag läste på missfallsforumet inne på Allt för föräldrar

Anonym sa...

Det låter som en vettig teori,har aldrig hört det där innan.
Däremot har jag fått till mig att kroppen kan se graviditeten som ett hot och därför gör allt för att orsaka ett missfall,vet inte heller om det stämmer men jag letar efter alla möjliga förklaringar till mina upprepade missfall.

Stor kram !
Jessis