torsdag, juni 01, 2006

Finns ingen dold agenda med livet

En tjej i min ankomstgrupp har just fått ett missfall konstaterat. Hennes fjärde missfall så det är tydligt att hon har problem. Hon har också två levande barn, så det är dessutom tydligt att hon kan få barn.

Men i alla fall så säger barnmorskan till henne att det var meningen att hon skulle få missfall så att de yngsta barnet fick vara yngst ett tag till. Hur kan man som barnmorska säga så?

Jag blir tokig på de människor som pratar om att det finns en mening.

Det finns ingen mening med att jag inte kan göra barn utan läkarhjälp, det finns ingen mening med att den här tjejen är tvungen att få så många missfall. Möjligtvis lär vi oss något i slutändan, men det fanns INGEN mening med det!

4 kommentarer:

Pia sa...

Ett så otroligt, urbota dumt och okänsligt uttalande till någon som som sörjer ett missfall!

Korkade människor gå ju tyvärr inte alltid att undvika. Meningen med dem måste ju vara att pröva andras tålamod...(sagt med ironisk grimas)

Solkatten sa...

Ja, det var ju också ett försök att trösta :-o

Skulle det göra det lättare för henne att acceptera det?! Ibland undrar man verkligen över folks yrkesval...

Anonym sa...

Jag tror att många försöker hitta en mening för att ge lite tröst. Det dessa många inte förstår är att man inte alltid vill ha tröst. Ibland vill man bara konstatera att livet är jävligt orättvist. Inte tröstas. Inte hitta massa meningslösa meningar med allt. Punkt.

Isidor sa...

... och somliga människor söker en gud för att hitta ett ursprung till den meningen. Var och en till sin salighet, men jag är inte troende, och ser helst att inte andra berättar för mig att det finns en gud, som om jag bara var ovetande och dum.