måndag, juni 12, 2006

Inskrivningsdag

Nu har jag äntligen skrivit in mig på arbetsförmedlingen för sommaren. Det tog helt galet lång tid.

I Lund där jag bodde en gång i tiden var första dagen på sommarlovet helt otrolig på arbetsförmedlingen. Eftersom hela stan bara består av studenter finns det helt plötsligt tusentals arbetslösa som måste anmäla sig på samma dag, man får ju inte missa en enda dag för då förlorar man all ersättning. Jag var där redan en halvtimme innan förmedlingen öppnade och då ringlade redan kön flera varv runt huset. Men så fort de öppnade gick det fort, de hade verkligen full bemanning och var blixtsnabba.

Här i Stockholm, som ju faktiskt har lika många studenter som Lund verkade man helt tagna på sängen. All annan verksamhet pågick precis som vanligt och ett tag under lunchen var det en handläggare som jobbade med att skriva in studenter medan köerna växte förbi nummerlappssystemet. Jag råkade sitta så att jag hörde handläggarna prata privatsamtal, och jag hörde hur de ringde hem till sina partners och sa att de nog skulle bli tvungna att jobba över både en och två timmar.

När jag till slut kom fram till en handläggare tittade hon på mina tidigare data och frågade om jag verkligen kunde jobba i kök? Jag pep något om att just nu är det kanske inte så bra eftersom jag kräks av allt som luktar mat... och utan någon diskussion strök hon mig från alla rimliga sommarjobb, det enda jag står som sökande för nu är nätverkstekniker, och i det yrket lär jag knappast bli erbjuden någon tjänst över sommaren.

2 kommentarer:

Solkatten sa...

Jag har också tillbringat 3,5 timme på arbetsförmedligen :o/

Roligare kan man ju ha en solig dag som denna!

Anonym sa...

Mmm...tell me about it! Var och skrev in mig förra måndagen och blev positivt överaskad av att det var bara 50 st framför mig. Det tog bara två timmar den gången, värre var det sommaren innan. Han som skrev in mig på AF tittade på mig och magen (eller passageraren som han uttryckte det *S*)och sa att det där med sommarjobb kanske inte är det jag ska lägga krut på i sommar. Kändes rätt löjligt att gå dit när man ska ha barn mitt i sommaren.