söndag, juni 18, 2006

Jag är en snobb?

Igår var vi på bröllopsfest. Själva bröllopet skedde i hemlighet redan i mars, men nu i det underbara sommarvädret bjöds det på överdådig buffé och mingel i brudens föräldrars trädgård.

Det något ovanliga klädkoden löd "Det finaste du har" vilket ju förstås är lite svårtytt. Brudgummen t.ex. hade på sig nya välsittande jeans och kritvita nya sneakers och det var väldigt snyggt på honom, han hade inte alls känt sig bekväm i kostym. Själv hade jag en nyköpt klänning med mycket paljetter och kände mig väldigt fin. Men en del av gästerna hade skitiga manchesterbyxor alternativt urtvättad T-shirt till smutsfläckig kjol. Jag är ganska säker på att brudparet inte tar illa upp, de är fina människor och vill att alla ska trivas. Jag kan inte säga att jag tar illa upp heller, men jag tycker att det är trist att man inte kan rota i garderoben och i alla fall få fram något som är rent och kanske lite, lite festbetonat.

Och hade någon ansträngt sig så lite till mitt eget bröllop hade jag nog tagit illa upp. Kanske är jag en renodlad snobb?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, jag tror inte du är en snobb. Du är uppfostrad sådan antagligen - precis som jag. Vissa tycker helt enkelt inte att sånt är viktigt.

Vi hade en bröllopsfest ett par månader efter att vi gift oss. Själva bröllopet var litet och hölls i en annan stad än där vi själva bodde, så vi ville ha en stor fest för våra vänner.

Många av min mans vänner dök upp och såg ut som vanligt. De hade bara förväntat sig en vanlig fest och de som inte var vana vid mig blev väldigt förvånade över att jag hade klätt upp mig så fint. Mest förvånande var det dock att maken hade på sig kostym, verkade de tycka.

Så länge folk uppför sig så är det väl inte så farligt egentligen men jag tyckte då (och tycker fortfarande) att det faktiskt är lite respektlöst mot värdparet.

Men det är jag det.

kram!

Anonym sa...

Knappast snobbig!
Jag var nyss på en student,och där kom jag i finklänning medans många hade på sig jeans och vanliga tröjor och då tyckte jag att DE kunde ha ansträngt sig mer... ;)

Anna sa...

Skriver man så på inbjudan så skulle i alla fall jag klä upp mig lite mera än vanligt. Dock tycker jag att hel och ren hade funkat bra. För en del kanske är finklädda i jeans och skjorta/tröja. Min sambo hatar kostym och kommer i protest bära en på ett bröllop i sommar som har dresscode kavaj. När jag gifter mig skall jag nog bara skriva Klädsel ej naken :o)

Pia sa...

Jag tycker också det är trist när folk klär ner sig på fest, särskilt om uppmaningen är "det finaste du har". Då undrar man ju hur det ser ut i garderoben om man kommer med urtvättad t-shirt och fläckig kjol. Men jag är en sån som gärna köper festkläder och tycker det finns alldeles för få tillfällen att använda dem.