tisdag, januari 06, 2009

Respektfullt tycker jag

Någon har ifrågasatt att Kattpappan gick på "fest" på nyårsafton medan jag och Mini var inlagda på sjukhus, och skriver att det var respektlöst mot frun.

Som vardande fru som inte överhuvudtaget tänkt i termerna respektlöshet känner jag att jag måste svara.

Även om man bortser från uppenbara problem, som att bara en förälder får stanna kvar på sjukhuset med det inlagda barnet och att det var nyårsafton och antalet barnvakter var väldigt begränsat, så var det direkt självklart för mig att Kattpappan skulle åka hem till Lill.

Det handlar om att vi har två barn, och båda behöver sina föräldrar. På vilket sätt skulle jag må bättre av att Kattpappan försökte sova i en hård trästol inne på vårt pyttelilla rum, medan Lill var utlokaliserad till någon annan istället för att få vara med oss? Vi har inte för vana att lämna bort honom särskilt ofta, och jag hade fått en extra sak att oroa mig för, inte bara Minis andning.

Och när nu Kattpappan ändå inte kunde vara på sjukhuset, så förstår jag inte varför de skulle sitta hemma själva, på vilket sätt skulle det hjälpa mig? Om det sticker i någons ögon att de var på fest, så kan jag lugna med att de var hemma hos en annan barnfamilj med små barn, och att Kattpappan inte drack någonting. Dessutom gick han hem och la Lill innan tolvslaget.

Nästa gång är det jag som går på fest när Kattpappan får stanna hemma med sjuka barn. Den här gången var det inte så mycket att diskutera eftersom det bara är jag som har bröst i vår familj.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte att någon har mage att ifrågasätta och tycker inte att du ska behöva förklara dig. Jag är säker på att de fick en fin nyårsafton trots att din och lille bebisen var jobbigare, och som du skriver- varför skulle man bli lyckligare av att andra har det lika dåligt som en själv? Det är något slags bakvänt rättvisetänk...

Anonym sa...

Du og Kattpappaen virker a vare sa gode og respektfulle mot hverandre. Jeg haper inderlig at dere finner utav ting og finner sammen.

Anonym sa...

var in och läste "Anders" inlägg i din mans blogg, och jag kan förståt tänket faktiskt. hans nyårsinlägg kändes väl sådär, men om du kände att det var helt ok så är väl det bra?det är ju huvudsaken-att DU kände att det "gick ok till".
tycker inte heller att du ska behöva försvara dig,men jag kan förstå att andra män reagerar.

sen kan jag väl tycka att det blir lite fånigt att ni ska försvara varandra i resp blogg, men det bestämmer ni ju själva.

hoppas lilla Mini mår mkt bättre!
Karin W

Anonym sa...

Grattis till lilla Mini och hoppas ni får det lugnare och bättre framöver.

Min reptilhjärna gick igång så Jag la en kommentar hos kattpappan istället som jag hoppas Anders läser.

Med önskan om ett bra år för dig och din familj.
/Mariamamman

Anonym sa...

Men jösses, har folk inga egna liv? Jag blir alldeles matt! KRAM HB

Gäddan sa...

Oj, här snubblar man in och så viner det om öronen direkt, här vågar jag inte sticka ut hakan...
Jag har kikat runt lite i din blogg, vilket mastodont-verk!
Välkommen in till mig om du hinner och har lust.
Jag hoppas ni snart får lite lugn och ro omkring er på alla plan.
Många kramar till dig och hela fina, kloka, braiga familjen!
/Isabel