tisdag, januari 13, 2009

KBT mot insomnia

Det är många som tipsar mig om KBT för mina insomningsproblem. Och jag tror att det är den enda vägen, egentligen.

Jag använder mig av många av strategierna som att gå upp när jag inte lyckas somna, och olika avslappningsövningar. Men tyvärr fungerar det inte hela vägen när man som jag har småttingar hemma.

För att kunna använda sig av sömnreduktion, som är den fundamentala biten i KBT-behandlingen måste man själv kunna bestämma när man ska somna och vakna, det fungerar inte heller att bli väckt mitt i natten.

Och med ett spädbarn i familjen så bestämmer man inte själv över nätterna.

Men så fort mina barn blivit större så ska jag göra ett ordentligt försök.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är knepigt för dig, med små barn är ju sömnbristen där ändå. Och som du skriver, oregelbundenheten är en regel inget undantag. Verkligen ett dilemma, jag förstår att det är tufft!
Det finns även andra behandlingar än att arbeta med sömnreduktion som är utvärderade och har visat goda resultat baserade på medveten närvaro (mindfulness). Påminner om avslappning, men inte riktigt samma. Som du skriver är det hos en kbtare du finner den hjälpen, antagligen. Och jag tror att det finns mycket att göra även om just sömnreducering inte är ett alternativ. Jag skulle inte känns misströstan och vi fick en kund med din problembeskrivning! /läsare och KBT-psykolog