tisdag, januari 13, 2009

Propavan - hur borta blir man?

Jag upptäckte just att det finns ett sömnmedel som man kan ta när man ammar, ett sömnmedel som jag t.o.m har hemma. Jag fattar inte hur jag har kunnat missa det så totalt?

Det är Propavan och anledningen till att jag glömt bort att tabletterna fanns här hemma är att jag mår så dåligt av dem.

Bakfyllan är fruktansvärd.

Men nu försöker jag komma ihåg hur borta jag var under natten när jag åt dem.

Jag vågar så klart inte sova bredvid Mini när jag ätit tabletten, men vågar jag amma och försöka söva honom, eller kommer jag vara så borta att jag riskerar att somna och skada honom?

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Lergigan som jag brukar äta gör bara så att jag lugnar ner mig och kan sova, men jag fungerar som vanligt och är inte rädd för att vara med mina barn när jag tagit tabletterna, bara det att de är farliga för pyttisar när de kommer ut i bröstmjölken.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick Lergigan utskrivet av läkare och åt detta när jag ammade. Den information jag fick var att det var ok. Om det hjälper kanske det ät värt att kolla upp igen?

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Intressant!

Hur gammalt var ditt barn? Jag har fått information om att Lergigan är ok när barnet är lite äldre, men inte till edn fem-veckors-bebis.

Anonym sa...

Min dotter var ca 5 veckor när jag började äta Lergigan pga svåra sömnstörningar i början. Sen åt jag i några månader. Hon är idag 2 år och är fullt frisk.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag har fått så motstridiga upgifter, och så klart lyssnar jag på de värsta domedagsprofeterna.

Det är helt säkert så att det är ofarligt, men jag vet ändå inte om jag vågar. Jag är dock övertygad om att din dotter inte tagit någon som helst skada!!!

Anonym sa...

Kära kattmamma
Jag lider också av svåra sömnproblem och känner igen mig i det du skriver och går igenom. Jag åt en halv propavan när min son var liten och sov med mig i sängen. Även om det inte alltid hjälper mig att sova så slappnar jag av mer när jag tar en halv. I två års tid har jag tagit en halv propavan vaje kväll. Det har hjälp mig att komma ifrån oron om jag ska ta tablett eller inte. Jag tar den oavsett. Även om det inte hjälper dig så vet jag hur tufft det kan va. Kram Nina

Anonym sa...

Länk till janusinfo med info om sömnläkemedel och amning

http://www.janusinfo.se/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=9978

Det tar ca 30-60 min innan propavan har klinisk effekt.