onsdag, januari 14, 2009

Byta läkare, en omöjlighet?

Den som hängt med ett tag i min blogg kommer kanske ihåg min knasiga doktor som efter att ha fått informationen om att jag just varit sjukskriven för depression skrev ut 100 sömntabletter till mig och viftade iväg mig. Och när jag någon vecka senare ringde för att jag ville diskutera det här tabletterna om det verkligen var så lämpligt skrev ut 100 till som jag inte ville ha, och sedan lade på luren, nästan i örat på mig.

Igår utspelade sig följande samtal mellan sköterskan på vårdcentralen och mig.

KM - Kattmamman
S- Sköterskan

S - Välkommen till söderförortens vårdcentral

Km - Hej, mitt namn är KM och jag skulle vilja träffa en läkare eftersom jag har svåra sömnproblem och den medicin jag har inte är förenlig med amning

S - Vad har du för personnummer

KM - 760921 XXXX

S - Jaha, du är listad hos doktor A, han kan inte ringa dig förrän på torsdag morgon

KM - Men det här är akut, jag sover inte alls på nätterna. Jag skulle dessutom gärna vilja träffa en annan läkare eftersom jag inte är så nöjd med doktor A.

S - Nä, det är väldigt känsligt att byta läkare, du måste fylla i en massa papper och så.

KM - Jag kan komma förbi och fylla i de papper som behövs

S - Nej, jag ska se till att doktor A ringer dig idag ändå.

Jag borde stått på mig, och frågat vad i meningen, "jag är inte så nöjd med doktor A", som hon inte förstod. Men jag gjorde inte det den här gången.

För övrigt ringde inte doktor A.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kattmamman!
Jag arbetar själv i vården och ser rött när jag läser detta. Tyvärr är detta baksidan av vårdval STHLM, suck!

Jag skulle rekomendera dig att söka hjälp hos en privat läkargrupp. Det finns läkarhuset Odenplan och även ett läkarhus vid söderhallarna, sergelkliniken.

propavan är en regelrätt sömntablett därav att du känner dig "bakis". Andra preparat är sk. somna in tabletter.

Hoppas du får hjälp snarast.
Styrkekram från mariamamman

Helga sa...

Gud, jag blir också skitförbannad! Har även jag goda erfarenheter av läkarhuset Odenplan. Det FINNS vettiga läkare, jag önskar dig ork att hitta en av dem.

Förresten ser jag att vi har samma födelsedag, har aldrig träffat någon född 21 september förut!

Barnets mamma sa...

vilken idiot!