onsdag, april 02, 2008

Passade inte riktigt in idag

Folktandvården hade kallat till information om tandvård för små barn idag och jag och Lillkatten var där.

Lillkattens tilltalsnamn hör inte till de vanligaste, det ligger utanför 100 i topplistan. Lillkattens andranamn däremot är väldigt vanligt och ligger på 10 i topp-listan. Men det framgår ju tydligt vilket namn som är tilltalsnamn när man läser de bokföringslistor tandläkarna använt för att kalla alla barn i området i lämplig ålder. Ändå var han omdöpt till sitt andranamn. Tydligen var tilltalsnament för konstigt så de hade inte fått vara med på listan.

Efter informationen delades det ut tandborstar. Rosa till flickorna och blå till pojkarna. Men när Lillkatten skullle få en tandborste visste tandsköterskan inte vad hon skulle göra. Han hade nämligen ett par rosa byxor på sig. Hon tittade bedjande på mig för att få hjälp och frågade till slut vilken färg han ville ha, och jag var elak nog att svara att det inte spelade någon roll. Som tur var hittade hon en grön tandborste längst ner i påsen och slapp ta det svåra beslutet själv.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hi hi, på dem bara!

/AF-som hade velat ha en röd tandborste till mini-A

Anonym sa...

Rosa och blå tandborstar... I Sverige??? :-O
Vart tog alla de som växte upp med jämställda 70-tals dagis/fritids vägen?
För jag hoppas att det inte är någon missriktad retro-mode-grej... :-/

Anonym sa...

Min sambo pluggar till tandläkare och han säger också att det är så där hemskt könsuppdelat när det gäller vad barnen får när de kommer till tandläkaren. När han blir klar så kommer det åtminstone att finnas en som motarbetar rådande trend /Emma (igen)

Anonym sa...

Herrejisses. Inte utan att man blir lite mörkrädd...

Kapybaran sa...

haha! way 2 go, kattmamman!
coolt som busen!

Att vara mamma sa...

Hade inlägget varit skrivet en dag tidigare hade jag trott att det var ett aprilskämt. Rosa och blått, jösses. Då har jag något att bråka om när jag går på första tandläkarbesöket med dottern i sommar, om det är likdant hos vår folktandvård.

Anna sa...

Här uppe fick Lilla My tveklöst en turkos tandborste. Där ser man, det finns små saker i vardagen att vara tacksam för !

Anonym sa...

GRATTIS till graviditeten!!! (Min son valde en knallrosa tandborste hos tandläkaren, han fick faktiskt välja själv)

Anonym sa...

Hihi!

Våra tvillingar, flicka och pojke, fick grön och gul tandborste, något mer neutrala färger iaf. Sen blandar vi ihop dom hemma och dom använder olika från gång till gång, något som kanske inte är så bra ur munhygien-synpunkt...? ;-)

//Mia

Anonym sa...

Hahaha, you're evil. Fasen, vilket bra svar!

Anonym sa...

Kattmamman! Stort gigantiskt GRATTIS till din graviditet! Jag tycker det är helt fantastiskt roligt att ni lyckats på egen hand! Stort, stort GRATTIS!!! Kram - Erica.

Ribbolita sa...

HAHA - helt rätt!

Unknown sa...

Ha ha ha! Kul! Fast samtidigt skrämmande så bakåtsträvand svensk tandvård är.

Anonym sa...

Idag blir jag inte förvånad. Igår hade jag blivi det...men idag fick jag reda på att en av kollegorna har en dotter som går på en förskola där de har blå handdukar till pojkarna och rosa till flickorna

visst är det gulligt

Fertilitetsturist sa...

Underbart!!! Vive la résistance!!!! :-)

Anonym sa...

Vilken himla tur hon hade som hittade en grön tandborste :-)

Melvin hade rosa byxor på sig både igår och i förrgår, då är det ingen som säger något, annars tycker alla jämt han har så fina kläder *S*