tisdag, mars 11, 2008

Uppmaning, Utmaning, fråga

Jag vet att det inte brukar vara särskilt populärt att tycka till om politiska spörsmål i min blogg.

Men jag tänkte göra ett försök ändå.

Ni som har den minsta lilla åsikt om genmodifierade grödor kan ni inte skriva ner dem, gärna i ett långt fint inlägg i er egen blogg, men så klart går det också bra att skriva det som en kommentar till det här inlägget. Kanske bara ett enda ord?

Får jag inte ett enda svar tar jag nog bort det här inlägget senare. Jag tycker att det är så sorgligt med bloggfrågor som inte får några svar. Och just den här frågan riskerar verkligen att kvala in i den kategorin.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ett ganska kort jobbsvar, kan tänka mig att återkomma i frågan... Men rent principiellt har jag ingenting emot genmodifiering (mixtrar ju ändå med naturen liksom). Det är en del i utvecklingen att även ge sig in och påverka (på samma sätt som biologiskt egen modifiering, vi är nu själva modifierade till en gräns där vi kommer på att vi kan lägga oss i det). Men det handlar en hel del om orsaken till genmodifieringen och att förutsäga riskerna med det. En sådan sak som att få betakaroten i ris är ju i sig en bra idé för att motverka felnäring och bristsjukdomar. Sedan om det innebär risker för den omkringliggande miljön måste ändå vara klarlagt innan man ger sig på det i större skala. Ja, jag tror du förstår både mitt fördels- och nackdelstänkande. Riskerna kan aldrig få överväga vinsterna, och enbart ekonomiska överväganden känns inte riktigt ok /KaKi

Anonym sa...

Jag vet nog lite för lite egentligen, för att kunna lämna ett vettigt svar. Men jag kan inte säga att jag utifrån min något begränsade kunskap är kategoriskt emot genmodifiering. Det är en vetenskaplig utveckling som vilken annan. Men man bör vara försiktig med vad genmodifieringen skall användas till/för och sen tror jag att det är så att det finns för få svar på vad följderna blir av att äta genmodifierad mat. Men det är möjligt att jag har fel. Å andra sidan äter vi väl iofs genmodifierad mat hela tiden?! Grödor modifieras väl t.ex. för att bli mer frotståliga, få andra färger eller storlekar etc. men återigen, jag vet för lite egentligen. Men ett angeläget ämne. Vad tycker du själv? =)

Anonym sa...

Genmodifiering av grödor...låt se...större och rödare tomater..ja tack! MEN enbart om modifieringen innebär bättre näringsvärden och inte medför några hot mot miljön (typ gifter för att man vattnar med nått specialmedel).

En stor fördel är ju om man lyckas genmodifiera grödor så att de kan växa i torra varma länder som hotas av svält. Men att vi tjockisar i västerlandet ska få fluffigare majskolvar känns inte prio ett. Bättre då att forska på hur fertilitetsbehandlingar ska bli bättre :)

Långt ifrån expert på området som du märker....

Anonym sa...

Inte expert för fem öre! Men magkänslan säger ja. Varför inte? Fast jag måste väl börja med att säga att jag inte har fattat riktigt vad det är. Är det inte typ något slags avel (nu avslöjar jag verkligen djupet av min okunskap här), fast gjort i ett laboratorium? Det är väl inte så att de lagt gifter i grödorna, utan tanken är väl att de ska bli bättre. Medför det negativa följder på något vis vill jag gärna veta om det, så att jag kan välja bort det (eller rösta för ett förbud). Men så länge ingen talar om för mig på ett trovärdigt sätt att det är farligt så säger jag visst, kör!
/Mammut

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Wow!

Vad roligt att ni svarar!

Jag återkommer med mina åsikter, som inte på något sätt är klara. Jag har både för och emot-argument.

Men jag hoppas på att kanske få in lite fler åsikter först. ;-)

nylsa sa...

Vilken svår fråga du ställer. Har absolut inte tänkt klart i den här frågan, men här kommer några lösa tankar ändå.

Min magkänsla är att först säga NEJ - skitläskigt med mixtrande av nåt som är så viktigt som vad människor ska stoppa i sig.

Men samtidigt absolut JA om det betyder att man kan få fram grödor som går att odla i svårodlingsbara ställen, att vi kan få fram mer mat till folk att äta. Fast NEJ igen om det betyder att det ska testas på folk i den fattiga delen av världen, vilket det väl redan till stor del görs.

OM det går att få ut mer mat som är säker att äta med hjälp av genomodifiering så visst, lysande! Men egentligen tror jag att det handlar om snedfördelning av resurser och inte brist på mat som gör att delar av världen svälter.

Får jag själv välja så säger jag helst nej till att stoppa i mig nåt som är genmodifierat, kanske löjligt eftersom hela jag är hormonmodifierad nu efter IVF:en, inte så långt ifrån samma sak.

Anonym sa...

Jag är tycker inte man behöver vara rädd. Det var ett kort svar. Kram.

RosaMilton sa...

Jag säger nej... Vet inte så mycket heller men är emot att experimentera... Jag tror att det är svårt att överblicka konsekvenserna. Fram för mer långsiktighet. Om jag förstått det rätt, finns det mycket problem med genmodifierade grödor med mindre insektsliv osv och annan påverkan. Fast jag kanske är ute och cyklar. Jag tror att vi kan "hjälpa" tredje världen på bättre sätt.

Pia sa...

Med reservation för att det verkligen inte är ett område jag har någon större kunskap om så tycker jag tanken på genmodifierad mat är lite obehaglig. Det är så klart bra om man kan förbättra näringsinnehåll etc men samtidigt, hur mycket vet man egentligen om eventuella biverkningar av genmodifiering? Och nu vet jag inte om jag minns fel och det inte handlade om genmodifiering utan bara om att man fått fram en speciell korsning men finns (fanns?) det inte någon sorts spannmål som ett företag tagit fram som visserligen gav bra skörd men bara kunde användas som utsäde en gång. Detta sålde man sen på bönder i tredje världen och eftersom ingen del av skörden kunde användas som nytt utsäde så var bönderna tvungna att köpa nytt varje år. Sånt är ju inte bra.
Men det är nog ett ämne som åtminstone jag skulle behöva sätta mig in i bättre för att egentligen känna att jag har en åsikt som grundar sig mer på mer än magkänsla.

e sa...

Jag är spontant negativ till genmodifiering av grödor. Denna åsikt är inte baserad på någon som helst kunskap utan bara på saker jag snappat upp med ett halvt öga i media. Alltså kan jag egentligen inte svara på om jag är för eller emot. Däremot så finns ser jag att det finns en kommunikativ utmaning för de som är positiva att förklara fördlarna eftersom de som är negativa redan har satt en stor del av mediebilden.

Anonym sa...

Min magkänsla säger NEJ. Vi vet inte vad vi sätter igång om vi börjar manipulera hejvilt med generna. Det är väl en sak om man genom odling "förädlar" vissa grödor, det har man ju hållit på med jättelänge. Men att liksom gå in i generna och mixtra... jag blir rädd.
Är jättenyfiken på att höra din åsikt, Kattmamman, du som är insatt i frågan. Det är verkligen inte jag.

Anonym sa...

Det är ett svårt ämne att balansera kring. Jag vet själv inte vart jag står i frågan. Självklart kan det vara bra på ett sätt, men jag är ändå rätt kritisk till att man ska störa den naturliga evolutionen. Vi vill ju ha mat, vatten och mediciner till alla på jorden. Men är det verkligen så bra? Ska alla överleva? Det är en hemskt svår fråga som jag inte kan svara på nu. Men det är en synnerligen intressant diskussion som jag gärna följer om den fortsätter här eller någon annanstans!

Anonym sa...

Ja-så länge det handlar om att förändra gröda så den blir mer näringsriktig, kan odlas lättare i utvecklingsländer eller kan odlas med mindre miljöpåverkan...

Nej- om det handlar om att göra rödare tomater, mer krokiga bananer och liknande!

Som ett led i att minska vår miljöpåverkan tror jag genmodifiering kan vara mycket positiv. Att vi kan anpassa och skräddarsy gördor för att klara av påfrestningarna i form av väder, vind, vattentillgång och skadedjur i just de områden där de odlas

/AF

Anonym sa...

Insåg att jag missade en mening i ovanstående kommentar....sonen tröttnade på att ligga själv och blev arg....

Såhär ska det vara:
Som ett led i att minska vår miljöpåverkan tror jag genmodifiering kan vara mycket positiv. Att vi kan anpassa och skräddarsy grödor för att klara av påfrestningarna i form av väder, vind, vattentillgång och skadedjur i just de områden där de odlas, utan olika bekämpningsmedel. För idag är ju jordbruket en enorm miljöbelastning! Kan man komma bort från det i ett labb så är ju mycket vunnet!

Så eftersom jag är mera orolig för miljöproblematiken än eventuella konsekvenser av genmodifieringen är jag alltså för- så länge det används på rätt sätt!

/AF