söndag, mars 23, 2008

Grannsämja?

Våra närmaste grannar har två killar i låg/mellanstadieåldern. Dessa små killar är ständigt klädda i cammo-kläder från topp till tå. Kängor, cammomönstrade byxor, jackor och t.o.m cammomönstrade ryggsäckar.
Dessutom har de autentiska plastvapen som de alltid springer omkring och skjuter på varandra och andra med.

Kanske moralpanikar jag? Men jag gillar inte riktigt den här typen av lekar. När jag gick på dagis kommer jag ihåg att vi ofta lekte krig, och jag tror på att låta barn leka allt för att kanske kunna ta till sig det hemska som trots allt händer överallt i världen.
Men vi lekte med pinnar och var inte utklädda till soldater.

Någonstans tycker jag att det finns en gräns för krigslekar. Jag vet inte exakt var den gränsen går, men jag känner instinktivt att grannarna har passerat den gränsen väldigt mycket. Jag tror att min gräns går vid kläder och vapen som ser riktiga ut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig! Tyvärr så vill min 5åring leka krig och ha pangare och det är svårt att få honom att inte leka krig utan att förbjuda det. Men jag kan låta bli att förse honom med kläder och låtsatsvapen. Önskar att fler föräldrar voreinne på den linjen.

Anonym sa...

Eir & barnen skriver så här: Vapen som ser riktiga ut. Hm. Jag tror mina barn fått ha det. Gevär har de haft. De lekte jägare som sin far (och farfar). Just nu har jag ingen i den åldern som är intresserad av sådana lekar. men det kanske kommer igen...jag tror mina barn ska få leka med det. Jag minns att jag haft en regel att dom med sina leksaksgevär inte fick sikta på varandra utan bara på djur. Fast det kanske är nog så hemskt för någon annan. Sedan tror jag inte dom alltid efterlevde min önskan heller.... Men gladast är jag om dom väljer andra lekar än krigslekar, absolut. Men våra barn har alltid haft mycken lekfrihet på gott och ont.
Camokläder och vagnar med camotyg har jag mycket svårt för. Jag ser inte mönstret utan jag ser vad det står för. Fast vill dom som äldre barnen ha ngt sådant plagg så okej....men det är inget jag köper spontant så att säga. Å andra sidan har vi inte råd med så mkt nytt utan det blir ärvda kläder.

Anna sa...

Leka krig gör nog alla ungar och jag tror inte på att styra själva leken. Men jag gillar inte vapen och inte cammo-kläder. Dock kan jag föreställa mig att vi kommer att få en diskussion här. Maken har varit galen i vapen som barn. Han både köpte, konstruerade och byggde diverse olika vapen (inklusive en fungerande kanon...). Numera äger han, med licens, flera riktiga sådana för prickskytte. Så jag har svårt att se honom förvägra Lilla My vapen om hon verkligen vill ha. Jag skulle kunna vara rabiat morsa här, men jag är inte säker på att det är helt rätt heller. Han har faktiskt 50 %& bestämmanderätt trots allt.

Isidor sa...

Poängen är inte att förvägra barnen leksaker eller lekar. Poängen är att inte tillåta alltför realistiska varianter på temat krig. Ett gevär att skjuta prick med ser jag inga problem med. Skytte är en sport som alla andra, även om tävlingsredskapen är farliga i fel händer. Det står ett luftgevär i källaren som jag inte ser något problem med att vår son använder när han är gammal nog, givet att det används rätt.

Våra grannar har mycket realistiska replikor av vapen som är skapade enkom för att döda människor - sådana vapen man ser i händerna på amerikanska soldater i Irak och Afganistan idag, t.ex. Jag vågar inte tänka på vad en hypotetisk granne med en bakgrund i de länderna skulle tycka om att återigen få se alla dessa attribut på gatan.