måndag, mars 24, 2008

Amning - minskad fertilitet?

Fast en fråga väcktes faktiskt vid barnsurfandet.

Någon skrev att fertiliteten minskar när man ammar, och det vet jag ju så klart om. Men jag trodde att det hade med minskad ägglossning att göra, men enligt den här skribenten var det inte bara utebliven ägglossning som var problemet utan även att det var svårare att bli gravid även vid ägglossning.

Och det låter ju inte helt orimligt. Slemhinnorna är ju påverkade så länge man ammar.

I så fall har jag ytterligare en anledning att inte tro att det kommer att bli någon graviditet här hemma i år, för jag planerar att amma länge till.

1 kommentar:

Anna sa...

Det är väl som med mycket annat som har med fertilitet att göra. Dvs det är outforskat. För man får väl inte amma om man ska göra frysförsök, har jag förstått. Fast jag tror inte riktigt att de vet varför, snarare att man tar det säkra före det osäkra.

Och jag ammar fortfarande... Så mig påverkade det inte i alla fall. Livet är verkligen underligt. När jag faktiskt pysslar med någonting som ska göra det svårare att bli gravid, då blir jag på smällen. Men under alla försöka-år, icke sa nicke...