onsdag, mars 12, 2008

Galet långt inlägg om genmodifiering

Först av allt måste jag säga att jag är överväldigad över gensvaret jag fick på min lilla förfrågan om genmodifikation. Jättetack för alla kloka genomtänkta svar! Jag är imponerad över hur mycket ni kan.


Själv är jag verkligen ingen expert på området. Men jag har nog läst lite mer än genomsnittsvensken, och jag har nog även lite bättre kännedom om de olika metoderna som används. Så här kommer mina åsikter.


Jag har svängt från att vara väldigt positiv till att bli mer och mer oroad.


Jag tror inte att genmodifierade grödor är lösningen på världens svältproblematik. I alla fall inte som tekniken ser ut i dagsläget. Jag tror inte att man lyckats åstadkomma någon gröda som visat sig ha betydande bättre näringsinnehåll. Inte ens det kända gyllene riset, visade sig vid närmare granskning hålla måttet. Däremot har man fått fram grödor som klarar insektsangrepp utan att behöva besprutas. Detta är som jag ser det en klar vinning för miljön. Även framställning av grödor som klarar sig bättre i vårt klimat kan vara väldigt bra för miljön, då vi kan minska transporter över halva jordklotet för att vi nordbor ska kunna äta färska tomater längre tid av året.


Så klart kan jag även i framtiden med förbättrad teknik se möjligheterna att kunna ”odla” medicin och kanske också uppnå drömmen om grödorna som mättar och ger mer näring till de som har det fattigt.


Människan har sedan de första jordbrukssamhällenas dagar mixtrat med gener, genom att välja att plantera frön från den kärve som gett mest alternativt godast mat. Skillnaden är att vi idag har möjlighet att mixtra lite snabbare och lite mer målmedvetet. Metoderna vi använder är ofta naturens egna. Bakterier som lägger in en extra gen i ett genom t.ex. Detta sker faktiskt naturligt utan människans inblandning hela tiden.Rädslan för att blanda olika organismers gener tycker jag också är ganska obefogad, i alla fall om man tror på evolutionsteorin och Darwin. Vi härstammar alla från samma urtidsorganism och vi har förvånande många gener gemensamt med godtycklig bakterie. Faktum är att en del i våra celler; mitokondrien (väldigt förenklat cellens motor) är en bakterie. Hos växterna finns motsvarande fenomen hos kloroplasterna.


Kan det vara farligt att äta genmodifierad mat? Inte egentligen. Mat innehållande gener äter vi ju jämnt, allt är ju liksom uppbyggt av det och ifall generna modifierats eller inte spelar ingen som helst roll för vårt välbefinnande.Faran kan förstås ligga i vad för sorts gen vi stoppat in. Är det en gen som uttrycker något giftframkallande så kan det uppstå fara. En riktigt klantig sak man gjorde var att använda sig av en gen från jordnötter och la in den i andra grödor. Jordnötter är ju en av de där sakerna som man kan utveckla så svåra allergier mot att man kan dö bara av att vara i samma rum. När jordnötsgenen hamnade i andra grödor blev jordnötsallergikerna lika allergiska mot den modifierade grödan.


Den stora faran med genmanipulation som jag ser det är risken för spridning. Det här är ett skräckscenario som jag målar upp för mig själv, och som jag inte tycker är allt för långsökt. En gröda med inbyggt skydd mot en viss fjärilslarv är jättebra på sin åker. Inget bekämpningsmedel behövs för att hålla larven borta och det gör ju att grödan kan hållas giftfri och att arbetare och övriga djurliv mår mycket bättre. När det blåser så sprids frön från den här grödan ut över till andra ängar och vidare ut till skogen. Den modifierade grödan slår rot och börjar växa. Och eftersom grödan är giftig för en fjärilslarv så är den säkert gift för andra insekter också. Kanske finns det inga herbivorer som kan reglera tillväxten av grödan och helt plötsligt har vi en gröda som kan växa hur mycket som helst och som slår ut annat som växer i skogen. I slutändan kan det här mycket väl leda till katastrof med ett helt förstört djur- och växtliv. Det är inte helt omöjligt att tänka sig att t.o.m. vattnet i närheten på sikt påverkas och kanske slås ut, och på så sätt påverkar oss människor i väldigt hög grad. Allt är så komplext sammanbundet i ekosystem där varenda organism påverkar 100-tals andra i långa kedjor. Och försvinner någon del i kedjan kan det hända att allt slås ut.


En lösning på det här problemet med grödor som sprider sig kan vara det som Pia tar upp. Nämligen att göra de modifierade grödorna sterila. Det kan ju tyckas dåligt för den fattiga bonden att han inte kan använda sina frön för nytt utsäde. Men det handlar alltså inte om någon profithungrig vetenskapsman som vill sälja nytt utsäde varje år, utan är en ren bevarandeåtgärd. Och jag tror att man måste göra något liknande för att våga sig på att odla genmodifierade grödor i kommersiell skala. Detta är tyvärr ingen idiotsäker lösning. Mutationer sker ju hela tiden, och vips har man en steril gröda som förökade sig, och så är spridningsproblematiken tillbaka.


Vad det gäller evolution och om man ska ingripa tänker jag spara den diskussionen till ett senare tillfälle.

6 kommentarer:

Isidor sa...

Och som av en slump...

Dagens the Buckets

Anonym sa...

Men det är väl också just det som är problemet, det är ju osannolikt att det inte sprider sig och slår ut de befintliga grödorna. "Lösningen" att göra grödorna sterila får ju konsekvensen att jordbrukare tvingas köpa utsädet. Det skapar ett osunt beroende. Sen vet jag inte vad som hände med det men är det inte dessutom så att man kan ha patent på en genmodifierad gröda och även om det inte är en profithungrig vetenskapsman som ligger bakom så kommer det alltid att finnas profithungriga människor som utnyttjar det. dessutom tror jag att det finns en risk med att skynda på evolutionen, risken finns då att det nya som verkar bättre i början hinner slå ut det gamla innan det visar sig att det gamla faktiskt var bättre i längden. Det finns en vits med att evolutionen tar tid på sig.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Som sagt. Jag tycker inte att det är odelat positivt med GMO. Snarare är jag ganska negativ.

Mitt inlägg var på inget sätt ett försvarstal.

Jag tror inte på att "släppa" ut nya grödor i stor komersiell skada. För jag tror inte att vi kan förutse konsekvenserna, och det hela kommer att sluta i en stor katastrof.

Anonym sa...

Kattmamman - jag tycker att det vore spännande om du ville vara med i debatten här:
http://forskarbloggen.typepad.com/forskarbloggen/gmo/index.html

Man kan kommentera anonymt men insiktsfullt ändå.

Anonym sa...

Tack för ditt inlägg! Det är just det jag är rädd för. Att vi sätter igång något som får negativa följder vi inte räknat med och kanske inte heller kan stoppa.

Anonym sa...

Hej igen, signerade visst inte mitt inlägg ovan. Anonym ovan är AS.