söndag, april 15, 2007

Uppföljning på gamla inlägg (lite av varje)

Här kommer ett sammlingsinlägg med lite diffusa svar på kommentarer jag fått till inlägg de senaste dagarna.

Inlägget med rubriken borde som handlar om ridning var lite ironiskt skrivet. Självklart gör jag som jag vill d.v.s. väntar med att rida. Men jag kan känna mig lätt stressad över vad jag tror att andra tycker att jag borde göra. I det här fallet alla ridkompisar som frågat när jag kommer tillbaka. Självklart är frågan ställd i all välmening och helt utan baktankar, det är bara jag som läser in krav.

I beslutsångestinlägget skrev jag om vilken inriktning på livet jag ska välja. Som tur är behöver jag inte välja riktigt ännu. Jag kan säka till allt och sedan behöver jag inte bestämma mig förrän på uppropet. Då kommer det att ha kommit ut noggrannare kursplaner och scheman. Dessutom kan jag alltid ändra mnig mitt i. Eftersom jag valt att byta utbildning mitt i följer jag inga i förväg uppgjorda kursplaner utan plockar som jag själv vill.


Och i inlägget om barnlöshet som något egoistiskt så skrev jag om andra sorger. Jag tror faktiskt att arbetslöshet kan vara minst lika tärande och sorgligt för den som råkar ut för det. Må så vara att ifall samma person råkat ut för både barnlöshet och arbetslöshet så känns barnlösheten tusen gånger värre. Men kan man inte jämföra erfarenheter så tror jag att vilken sorg som helst kan vara den värsta. Och jag vill inte sätta mig till doms och berätta för någon vad han eller hon ska känna. Och på samma sätt vill jag tycka att det värsta jag råkat ut för är att inte kunna få barn när jag ville.

Inga kommentarer: