tisdag, april 24, 2007

Deklarera

Att deklarera måste vara det mest korkade som någon kommit på.

Jag sitter och fyller i ett papper med vägledning av en broschyr, där står det exakt var jag kan hitta siffrorna jag ska skriva i. Siffrorna har jag fått skickade oftast från Skatteverket själva och ibland från någon annan som även skickat uppgifterna till Skatteverket.

Om det är någon ruta där jag är tveksam till vad det ska stå där kan jag ringa Skatteverket och så berättar de för mig vad jag ska skriva.

De har ju alla mina uppgifter. Varför måste jag sitta och skriva in dem själv? Varför kan inte hela deklarationen vara förenklad?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, för mig är det tvärtom! Jag har egen firma och skatteverket har NOLL koll på vilka inkomster och utgifter jag har haft, det vet bara jag. När jag sitter med min egenhändigt ihopknåpade bokföring och fyller i blankett N1 fylls jag av förfäran - hallå, hur kan ni lita på lilla mig? Borde ni inte skicka hem någon att gå igenom de här pärmarna och ringa mina uppdragsgivare, jag kan ju hitta på vad som helst?! (Vilket jag givetvis inte gör, ordentlig som jag är, måste bara påpeka det för ordningens skull. Men vem vet vad andra som får detta enorma förtroende kan fabulera ihop?!)

Men maken har ju vanlig deklaration, så jag förstår dig. Varför ens fråga om det stämmer, skatteverket har ju klart bättre koll än min man i alla fall...

Isidor sa...

Ibland skickar de faktiskt hem någon som tittar på alla dina papper.

Anledning till att det är så krångligt som det är även för oss "vanliga dödliga" är att annars skulle vi ha tusentals arbetslösa ekonomer i det här landet. Vi skulle också behöva betala avsevärt mindre skatt för mindre administration, men vad spelar det för roll?

Solkatten sa...

Hahaha =D Du har en poäng där faktiskt.

Isidor sa...

Och nu är våra deklarationer frankerade, och snart också postade.

Anna-Bell sa...

Deklarera.Så tråkigt att göra.Enda gången det var kul var förra gången då jag hade en massa avdrag att göra eftersom jag hade handlat en massa saker till jobbet som var nödvändiga. Då satt jag här med dollartecken (nåja) framför ögonen och tänkte på alla pengar jag skulle få tillbaka och vad jag skulle göra med dem;)