lördag, april 14, 2007

Tydligen inte känsligt längre?

I ett plötsligt fall av sinnesförvirring fick Aff för sig att forumet ”Svårt Att Bli Gravid” inte längre skulle tillhöra ”Känsliga snack” det skulle placeras under fliken ”Graviditet/Vänta barn”

Som tur är så har de nu ändrat sig. Forumet kommer tyvärr fortfarande inte att vara känsligt men det kommer i alla fall att slippa ligga under graviditet.

Två kommentarer från (vad jag tror) olika personer här i min blogg har sagt att ”Ni som har svårt att få barn tror att alla andra har det så lätt här i livet”
Det tror vi inte alls eller i alla fall tror inte jag det, och mig veterligen har ingen annan uttalat något sådant heller.
Men när vi skriver i våra bloggar eller på våra forum skriver vi om vår sorg. Så klart skriver vi också om våra känslor inför andras magar och uttalanden om att t.ex. planera barn till en viss månad. Det betyder inte att vi tror att det är lätt att vara sjuk, eller är lätt att ha sjuka barn, eller att vara arbetslös eller…. Flera av oss har nog råkat ut även för andra saker än bara barnlösheten. Men den sorgen får inte plats på barnlöshetssidorna. Någonstans måste vi få ha ett forum för att vräka ur oss utan att bli ifrågasatta hela tiden, och det var just det som var tanken med känsliga snack. Synd att redaktionen inte förstår det.

6 kommentarer:

Tingeling sa...

Håller med!
Jag har också fått min beskärda del av det där "du tror att ingen annan här i världen har det jobbigt". Det är väl fan inte fråga om det!!
Men osökt, utan att leka martyr, så måste jag få säga att jag anser att det faktum att man inte kan få barn ÄR en större kris än att man har knappt med pengar eller inte får jobbet man söker. Bara för att ta ett exempel.
Men det är klart - det är inget som någon som INTE gått i våra skor kan förstå. Eller..så verkar det i alla fall.

Isidor sa...

Att överhuvudtaget jämföra en sorg med en annan är helt galet. Sorg är absolut. Är man jätteledsen så är man, oavsett varför. Det går inte att rangordna. Min sorg är inte större än din. Den kanske tar sig annorlunda uttryck, men det går inte att jämföra.

Alltså är det ganska korkat att ifrågasätta någons sorg.

Tingeling sa...

Jag har aldrig ifrågasatt någon annans sorg, men jag har många gånger varit med om att någon har ifrågasatt min eller tyckt att jag "överdriver". DET är korkat. Oempatiskt, grymt och okänsligt.
Jag har full förståelse för att folk har det jobbigt, jag har ju egen erfarenhet av även andra sorger än barnlöshet och även om jag inte hade det, så är jag som människa sådan att jag kan inse att någon har det tungt.

Jag tycker mycket, kan ibland känna att det är svårt att vara förstående då någon beklagar sig över sådant jag anser är bagateller. Men jag säger det aldrig högt. Däremot skriver jag om det på min blogg.

Isidor sa...

Tingeling, förlåt mig.

Jag syftade inte på ditt inlägg, utan på Kattmammans inlägg. Jag menar inte att du ska behöva bli tvivlad på, utan på att folk som säger att barnlösa inte ska böla för att andra minsann också har det svårt är dumma.

Tvärtom menade jag just att din även din sorg är På Riktigt.

Anonym sa...

Allas sorg är individuell, det ska man självklart respektera. Däremot är barnlöshet speciellt på ett sätt och det är att alla kan relatera till barn. De allra flesta har barn, eller önskar barn. De allra flesta som har barn har inte längtat så som vi har, utan har fått dem ganska omgående (enl. statistik). Barnlöshet är också speciellt eftersom barn är så elementärt och centralt i samhället, på något vis. Jag har under mitt liv genomlidigt många olika sorger. Tro mig. Min erfarenhet är att den in i märg och ben-smärta det innebär att vara ofrivilligt barnlös, är svår för andra att relatera till. Enligt mig är barnlöshetsorgen den värsta för den är så svår att bearbeta, för man vet aldrig när eller OM den kommer att ta slut. Jag hoppas att den dag jag BLIR mamma, kommer se mig själv som en rikare person. Barnlöshet är ett helvete och jag tror inte att någon som inte har varit här kan förstå vilken livskris det innebär. För egen del kan jag bara hoppas och önska att det är över, inom en ganska överskådlig framtid.

oj, det blev långt...

stor kram.

Anna sa...

Snarare tror jag att man blir mer ödmjuk inför andra människors sorg. Men då menar jag sorg. Brist på pengar är ett problem, det är inte sorg.

Man skulle aldrig igen få för sig att försöka "trösta" genom att bortförklara eller komma med snabba lösningar.