fredag, april 13, 2007

Beslutsångest

Hur ska man välja vilken inriktning man vill ha på sin utbildning.

Att utbilda sig till biolog är redan det ett ganska korkat företag för det är ju inte så att det vimlar av jobb direkt.

Jag har tre alternativa vägar att välja.

Antingen kan jag satsa på det jag verkligen, verkligen tycker är kul. I dagsläget är det detsamma som att kliva rakt in på ICA och söka jobb för den här marknaden finns verkligen inte. Men jag hoppas ju förstås att världen ska förstå hur viktigt det är att jobba med bevarandeprojekt av utrotningshotade arter.

Eller så kan jag satsa på molekylärbiologin. Ett skojigt område som hela tiden spås bli en framtidsindustri. Men hittills så har det varit tunt med jobb här också, även om det inte är lika illa som på bevarandesidan.

Alternativ tre är att jag ger mig på biokemi. Ganska svårt och innehåller delar som jag är totalt ointresserad av. Men jag tror att det är möjligt att få jobb här, kanske till och med ett jobb som verkligen betyder något ifall jag siktar in mig på medicinsk forskning. Det där nobelpriset kan väl inter vara så långt borta?

4 kommentarer:

Isidor sa...

Vad är poängen med att läsa något superjätteintressant för att sedan inte få utöva det man lärt sig?

Är det inte mer frustrerande att sitta på ICA och veta att man kunde gjort så mycket mer och har skitmycket studieskulder för något som inte blev något än att jobba med det nästa roligaste?

Anonym sa...

Jag förstår isidors åsikter men jag röstar för att du ska läsa något som du tycker är kul. I alla fall inte läsa något du är totalt ointresserad av.
KRAM HB

Anonym sa...

Hej,
Jag tror faktiskt att med växthuseffekten och allt kommer det inom en rätt så snar framtid finnas otroligt mycket jobb (eller iaf fler än nu..) inom bevarande av utrotningshotade arter. Brinner man får något får man ut en helt annan livskvalitet än att jobba med något som bara ger en inkomst. Go for it! :) Och lycka till!

Maria sa...

Jag röstar på alt 2, alltså mellanvägen, en kompromiss. Både hjärta och hjärna.

Sen är alla jobb trista ibland, så det riktiga drömjobbet tror jag inte finns.