onsdag, april 04, 2007

Föräldrartidningar

Jag har något emot föräldrar/barn-tidningar. Inte för att jag läst i dem utan bara för att jag tittat på framsidorna och läst i deras gravidvarianter.

I gravidvarianterna är allt så kristdemokratiskt heteronormativt. I varje nummer finns det ett upplysnade repotage om något "ovanligt" för att visa hur fördomsfri tidiningen är. Men aldrig att det är det lesbiska paret som poserar i ultraljudsrepotaget eller den inseminerade ensamstående kvinnan som pratar om sina cravings.
Till på köpet har jag läst artiklar om hur man ska göra för att få en pojke eller flicka, om hur tätt man bör ha mellan barnen och en artikel om väntande mammor över 40. Men däremot aldrig någon artikel om att det kanske inte alltid går att planera, att man kanske är överlycklig över ett barn oavsett kön och att fertiliteten avtar redan efter 30.

Som nybliven förälder överöses brevlådan med reklam, bl.a. fick vi ett erbjudande att prova på någon av föräldrartidningarna för ett förmånligt pris. Och trots min skepsis mot den här sortens tidiningar så tänkte jag att jag skulle prova, det kan ju vara bra att få artiklar om olika utvecklingsstadier och lite tips på pyssel och sånt.

Men så fick jag syn på premierna. Det var en fotoram, en filt och något mer som jag inte minns, och man var tvungen att ange om man ville ha det i blått eller rosa. Där förlorade de mig som prenumerant.

17 kommentarer:

Isidor sa...

Det tredje var ett klädesplagg (body eller något) med texterna "pojke" respektive "flicka" och med färgen blå eller rosa. De två färgerna, naturligtvis, kopplade till texterna egp.

Salvia sa...

Vissa saker mår man nog bäst av att ignorera...

Jag tror på allvar att det finns en marknad för en föräldratidningen för alla oss utanför den kristdemokratiska heteronormen.

Dessvärre tror jag att vi måste starta den själv.

Isidor sa...

Ja, ja!!! Vi startar en egen tidning!!!

;-)

/Isidor - 5 år.

Anonym sa...

Texten på bodyn var 2007 och man kan ju välja rosa även om man har en pojke och tvärtom.

Isidor sa...

Var det så det var?
My mistake...

Det var fortfarande ruttet att inte erbjuda en gul.

Anonym sa...

Jag veeet! Vi köpte Vi Föräldrar innan vi åkte och hämtade Q och höll på att spy på den. När vi kom hem bestämde vi oss för att ge den en ny chans. Det numret var faktiskt OK och premierna var schyssta (Teletubbies - Q älskar dem - samt en bok om barnsjukdomar) så vi slog till och prenumererade. Vartannat nummer är okej, vartannat är helidiotiskt. Precis som du skriver är de väldigt heteronormativa. Visst, senaste numret har ett ICSI-reportage men också en artikel med titeln Vem är babyn lik?

Gaah! Får jag också vara med och starta ny tidning?

/Helga

Anonym sa...

Ja jag fick oxå samma erbjudande...blev lika irriterad på det blå/rosa tänket. Dessutom tycker jag att kaninramen var fruktansvärt ful ;)
Det är märkligt med tidningar förresten; jag tror att de flesta graviditetstidningar och föräldratidninar innehåller ungefär samma skräp allihop. Inte en gnutta sunt förnuft. Bara sånt som säljer lösnummer. Det är likadant med idrottstidningar; som en löpartidning till exempel som innehåller en sida för nybörjare, en sida marathonprogram och resten av tidningen är out-of-date sportresultat, bilder och skoannonser...

Anonym sa...

Glömde skriva
hälsningar Helene-Gia

Salvia sa...

Alltså, om vi bara hittar en riskkapitalist, några som kan satsa lite mer än kvällar och helger så är det bara att sätta i gång! Som bloggare är vi ju vana skribenter allihopa.

Har dessvärre inte riktigt rätt kontakter själv, men det kanske andra har?

Man kanske kan börja med en nättidning?

Jag är med.

Anonym sa...

Kan bara hålla med om jsut det med föräldratidningar! Läser mest mama då eftersom jag tycker den är lättsam :D inte så direkt riktad till småbarnsföräldrar utan mer om kändisar och glamour och sånt :D bara för att det är tillräckligt oglamoröst hemma så behövs iblnad lite ytterligheter. Saknar dig inne på januaribarn?
Linda med aron

Kajsa Bergman Fällén sa...

Den enda jag orkar läsa är mama för den utger sig i alla fall inte för att vara nåt annat än ren förströelse :).

När stora dottern var liten var Vi Föräldrar så PRAKTISK liksom. "Gör din egen barnmat", "Snickra en lära-gå-vagn" och "Sy babyns basgarderob"

Det var tider det!

Pia sa...

Ja, jag vill också vara med på en ny tiding!

Isidor sa...

Tina, du som vet hur man gör, och ändå inte har något för dig, du kan väl coacha oss?

Anonym sa...

Jag napapde på erbjudandet de hade och ärligt talat så missar du absolut ingenting. Jag ahr prenumererat på denna tidning. En dag satte jag mig och räknade antalet helsidor med reklam och av 126 sidor (inkl omslag) var 52 sidor reklam. Då menar jag helsidor! Var reklamen på en halv sida så räknade jag som ½. Det var alltså reklam på så gott som varje uppslag!

Det roliga är att tidningen själva har en kampanj MOT könsuppdelning. =D

Anna sa...

Jag vill oxå vara skribent i en ny föräldratidning ju! Kräks på de som finns. Även på Mama efter att Katerina Janousch i en frågespalt hade satt upp tio punkter hur man lättare skulle bli gravid. En var att man skulle sluta dricka kaffe, en annan var att man skulle dricka te, det underlättar... Jag försökte maila ett långt protestmail, men självklart funkade inte deras mail. Ha! De vill väl inte höra av såna som mig förstås... grrr

Anonym sa...

Katerina som tycker att hennes man är viktigare än sina barn. Nä de har säkert inte tagit någon skada alls av att hon daltade med drogad make under hela deras uppväxt.

Anonym sa...

Hiitade nyss hit från en pingsida. Jag håller så helt med dig, varför värjer de här tidningarna från allt som inte är önskenormer på nåt vis?

Att få ett barn med t.ex funktionshinder är inget som man planerar, men ändå är det vanligare än vi förstår de flesta av oss. Lite som att hamna i Holland då man köpt en resa till Japan... =) Konstigt egentligen, för MITT funktionshinder, ADHD, är ärftligt. Och det är rätt vanligt att få ett barn med DAMP och liknade handikapp, man säger numera "ett barn i varje klass". Vem föder det barnet? Är det den "lesbiska ensamma inseminerade mamman"? (tänkte på dina exempel ;-) )