fredag, augusti 25, 2006

Ta det kugnt annars ramlar embryot ut.

Förlåt Astillbe att jag tar ett av dina inlägg och förstör det här i min blogg. Det har egentligen ingenting med dig att göra, men jag blir så grymt irriterad på en av kommentarerna du fått att jag bara måste skriva några rader i min egen. Jag tror inte alls att du tog lika illa upp som jag, du har nog viktigare saker att ägna dig åt.

Signaturen Annah skriver att det är viktigt att ta det lugnt efter insättandet av ett embryo. Och på påpekan att embryot inte kan ramla ut i det här tidiga stadiet när inte graviditet ännu uppvisats så drar hon egna slutsatser utifrån en påvisad graviditet som hon haft.

Den som läst min blogg ett tag kommer kanske ihåg att jag också fick uppmaningen att ta det lugnt av mina klasskamrater när jag gjorde min IVF och att jag särskilt frågade min läkare hur det verkligen förhöll sig med den saken, och hon sa att det inte spelar någon roll vad jag gör embryot fäster eller fäster inte helt oberoende av vad jag gör.

Att jag blir så irriterad på sådana här kommentarer som den från Annah och från mina klasskamrater är för att den lägger på ytterligare skuld på den person som redan har det så jobbigt. Att genomgå en IVF är otroligt påfrestande mentalt, att då dessutom från personer som gissar hej vilt och drar ovetenskapliga egna slutsatser få förmaningar om hur man ska uppträda gör det hela nästan outhärdligt.

4 kommentarer:

Ninette sa...

Såg den här artikeln och tänkte på dej

http://www.nytimes.com/2006/08/15/health/15mate.html?ei=5070&en=cbeccd0c6d4d2ef5&ex=1156737600&adxnnl=1&adxnnlx=1156594721-Jdm5Zh/3v8iQ3ZCNTyJ+hQ

Där står visserligen inte om hur stress etc påverkar själva graviditeten, men förlossningen och bebisarna verkar i varje fall inte påverkas av det.

"ta det lugnt" - världens mest använda och mest irriterade replik till folk som lever i stressade situationer. Och hur mycket hjälper det att få höra den repliken gång på gång? Det är ju inte så man plötsligt slutar stressa bara för att nån säger åt en att göra det. Det som däremot kan hjälpa är att tänka på nåt annat i stället eller ersätta stressandet med nåt annat, typ choklad ;-) (eller biobesök eller en bra bok eller simning eller blombuketter eller vad som nu råkar passa en själv)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Ha!

Tack för den :-)

Astillbe sa...

Jag känner mig ganska lugn faktiskt och jag vet att hon bara vill mig väl, så jag tog inte illa upp. Eftersom jag rusade på toa det första jag gjorde efter ET borde väl Axl trillat ut då om något. Många har mycket åsikter om vad man skall göra eller inte och man sållar och gör sig hela tiden egna uppfattningar om vad som är bra för en själv.

Anonym sa...

Jösses... Jag förstår att du känner dig frustrerad över alla som säger "ta det lugnt, slappna av, så blir du gravid", men att p.g.a. det ösa ovett över _en_ person som råkar komma i din väg tycker jag är överdrivet.

Dessutom var det inte det jag skrev.

Jag tyckte att ditt råd till Astillbe om att hon kunde "träna stenhårt" inte var någon höjdare. Det jag skrev efter det om att ta det lugnt gäller _alla_ gravida, oavsett om man fått assistans, eller ej.

Läs lite noggrannare, tack!