fredag, augusti 11, 2006

Grattis

Idag mötte vi en kompis, kompis ute på stan och vi växlade några ord, hon gratulerade mig till min mage. Jag blir alldeles ställd när jag gratuleras, förmodligen en brist i min uppfostran.

Jag blev nog ännu mera ställd när folk gratulerade till vårt bröllop. För mig var bröllopet så förknippat med våra adoptionsplaner att jag väntade mig följdfrågor om adoptionen mer än diskussioner om själva bröllopet.

Jag undrar om jag själv brukar ha förstånd att säga grattis till andra? Till graviditeter vet jag mycket väl att det ska göras, och har nog alltid gjort utom kanske just när jag mådde som sämst, men jag gjorde nog det då också till de som jag inte kände så bra.

Och att gratulera någon som ska gifta sig har jag ju i alla fall lärt mig nu, men jag undrar om jag gjorde det tidigare?

Jag undrar också om det är något annat man ska gratulera till som jag inte riktigt förstått?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm...detta brukar nog jag gratta till: födelsedagar, körkort, förlovning, nytt jobb, bröllop och graviditet.. Vid graviditet brukar jag nog inte säga Grattis för det låter så "fylla årigt" utan då tycker jag att "gratulerar" låter lite bättre.
Jag tror jag säger Grattis fööör ofta;)

/Linda