torsdag, augusti 17, 2006

Kräftväxter

Någon ber om tips på vegetarisk mat och får ett recept på kräftpasta.

Jag är grymt irriterad på att det numera verkar vara vedertaget att fisk och skaldjur är vegetariskt. Jag lägger mig absolut inte i vad andra människor äter, alla gör sina egna val, men när ord urholkas så att jag får problem då blir jag arg.

Vad ska jag säga för att kunna beställa mat jag äter? Den korrekta benämningen på det jag äter är lakto-ovo-vegetariskt men det begreppet förstår inte ens kockar på fina restauranger har jag lärt mig den hårda vägen.

7 kommentarer:

Solkatten sa...

Vad står "ovo" för?

Jag måste erkänna att jag inte har någon vidare koll på begreppen (min "näst intill veganska diet" är högst temporär) men att fisk och skaldjur inte är vegetabilier är jag nästan säker på ;-)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Ovo innebär att jag äter ägg, och du är ju verkligen inte ensam om att inte kunna begreppen.

Egentligen innebär vegetarisk kost att man varken äter mjölk- eller äggprodukter alltså det man kallar vegankost.

Solkatten sa...

Jahapp. Då tar jag genast tillbaka det där om vegansk diet. Ovo-fisk-vegetarian passar bättre in på mig ;-D

Man lär sig nåt nytt varje dag.

Anonym sa...

Vår familj äter fisk och skaldjur och för att vara tydliga brukar vi säga till folk att "vi äter inte kött". Sen frågar de ändå alltid om vi äter ägg, ost, fisk etc. ;)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag brukar rabbla upp att jag inte äter kött, fågel, fisk och skaldjur för att vara på den säkra sidan, men då kan det hända att eftersom jag inte sa korv så tror någon att jag äter det.

Vad var det för fel på de gamla begreppen som fungerade innan det blev trendigt att "vara vegetarian"?

Kajsa Bergman Fällén sa...

Fattar inte heller, hur svårt kan det vara att fatta att en vegetarian inte käkar fisk?

Anonym sa...

prova att åka till spanien där kan man få skinka som vego. Jag brukar förklara att jag inte äter sådant som har levat tidiagre. En gång fick jag efter denna förklaring ostron, ganska roligt :-)