fredag, augusti 04, 2006

Missvisande artikel?

För några dagar sedan köpte jag tidningen Amelia Vänta Barn, och tidningen innehåller det sedvanliga, bl.a. åtta miniinterjuver med gravida mammor.

Av de åtta har två fått höra av sina läkare att de inte kan bli gravida, en har fått veta hon att nästan ska ha omöjligt att bli gravid och en har försökt i 3,5 år utan att söka hjälp. Alla fyra har blivit gravida utan någon hjälp alls, någon fast hon dessutom åt p-piller samtidigt. Det måste vara den här typen av artiklar som ger upphov till myten om att det bara är att slappna av så blir man gravid.

Särskilt intressant tycker jag att det är med de två som blivit gravida trots att deras läkare talat om för dem att det skulle vara omöjligt. Säger verkligen svenska läkare så idag, att någon inte kommer att kunna bli gravid trots att de inte kan ha belägg för det alls, tjejerna har ju blivit gravida helt utan hjälpmedel?

Artikeln handlar inte alls om svårigheter att få barn, utan det nämns bara i förbifarten när tjejerna berättar bakgrundshistorien till graviditeten.

Och självklart är det underbart roligt för de här paren som nu fått barn fast de inte trodde att det skulle gå, jag unnar dem verkligen det! Men känner att tidningen kanske skulle varit lite mer kritisk i sitt urval av mammor, 50% av Sveriges graviditeter är inte mirakel i det hänseendet att de lurat läkarkonsten.

3 kommentarer:

Linda sa...

När jag läser sådana där artiklar så överväger jag att anmäla mig frivilligt för att berätta hur det går till när det verkligen inte funkar.

Anonym sa...

Jag skulle också kunna tänka mig att vara med. Vi kanske ska slå oss samman och tala om ett sanningens ord för kära Amelia...

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Just Amelia hade för något halvår sedan en i mitt tycke ganska bra artikel om ofrivillig barnlöshet. Men några till skadar aldrig att skrivas.