måndag, augusti 25, 2008

Lättast möjliga väg - utan några priniciper alls.

En Lillkatt som inte ätit någon middag behöver sin kvällsgröt för att kunna sova.

Igår blev det för sent och allmänt kaos, och en frustrerad och dödstrött Lillkatt ville minsann inte sitta på stolen och äta, och han ville inte sitta i någons knä, och han ville inte göra något annat heller, han bara grät hysteriskt.

Till slut löste vi det hela med att han satt i mitt knä och jag läste den nya boken för honom, medan hans pappa matade honom med gröt.

Egentligen "ska" man väl sitta på sin egen stol och helst äta själv eftersom man kan, och sagoläsning till maten är inte riktigt rätt.
Den här lösningen finns inte med i familjen Katts bok över hur situationer bör hanteras. Å andra sidan står där att det inte är någon mening med att ha för många principer med så små barn som Lillkatten och att argumentation inte går in. Så vi är inte allt för rädda för att han som tonåring fortfarande inte kommer att ha lärt sig att äta utan att sitta i knä och få saga läst för sig,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jisses...om så vore fallet så är Agnes förstörd för resten av livet....

Inte heller vi hbade med pussel, rita, sagor, tidningat mm mm och matning av en tjej som def kan själv....men...så kom A som har stooora svårigheter att sitta still och är ännu för liten för att koppla ihop "äter jag inte nu så blir jag hungrig sen och då får jag inget annat och då får jag lägga mig hungrig och då vet jag till nsta gång att jag måste äta"

Vi har provat = ren katastrof ...men skam den som ger sig...snart är det dags att pröva igen ;)

Anonym sa...

Men det var ju en jättebra lösning! En liten unge som behöver lugna ner sig och äta, då kan man behöva trixa ibland. Det lät jättemysigt. När allt är som vanligt kan han äta som vanligt igen.

Anonym sa...

Det är verkligen något man lärt sig att allt inte är 'förstört' bar för att man går ifrån sina regler vid något enstaka tillfälle eller i någon speciell situation. Det är det man gör till vardags som räknas. KRAM HB

Helga sa...

Men jisses, vad ska man med såna principer till? Eller snarare, principer är till för att frångås när man bedömer det lämpligt.

Jag lever fortfarande i illusionen att sånt där kommer att lösa sig. Och hittills har det gjort det. Fast vi samsover ju fortfarande förstås ;-) Ser en kompis kämpa med sina principer gällande både mat- och sovvanor och är så glad att jag och maken tycker likadant i dessa frågor.

Tingeling sa...

Bra exempel på idiotin i att hålla fast vid principer då situationen visar att det är det enda rätta med en kompromiss och att tillfälligt frångå konsekvenser.
Det fattar väl alla att det är det enda kloka just där och då!
Lillkatten kommer att bli en klok ung man!

säger Tingeling som inte fattar något eftersom hon inte har egna barn (läs ironin..!)

Isidor sa...

Principiellt ser jag egentligen inga större problem med att låta honom sitta i knäet och läsa en bok medan man äter kvällsvälling/-gröt. Det är inte en vanlig måltid, utan en som faktiskt syftar till att han ska bli mätt innan han sover*. Om man kan kombinera det med Varva Ner, är det kanske inte alls dåligt.

*Ja, inget pedagogiskt, utan bara Foder.