måndag, augusti 18, 2008

Mer om de rosa skorna

Ni har förstås rätt. Lillkatten är alldeles för liten för att förstå även om någon skulle berätta för honom att killar inte kan ha rosa skor.

Men det som fortfarande gör ont i min mage är tanken på hur glad han är över skorna, och hur stolt han visade upp dem för pappa när han kom hem. Och så vet jag att det för så många vuxna är helt otänkbart att låta småkillar ha rosa kläder. Eller överhuvudtaget kläder med blommor, spetsar, volanger o.s.v. Må vara att vi vuxna inte tycker att det är särskilt snyggt. Jag är själv inte särskilt sugen på knallrosa skor. Men barn älskar det som är vackert och färglatt, varför ska små killar inte få utlopp för glädjen av något vackert? Varför ska de vara tvungna att ha bruna skor med monster på?

Flickor får gärna ha monsterskorna, då kallas de tufft, och det finns t.o.m. ett ord med positiv klang pojkflicka. Men vad kallas en liten kille som vill vara fin? Transa kanske? Jag vill inte lägga några negativa värderingar i det ordet, men jag tror knappast att den som kallar ett barn så menar något positivt?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vem är det du försöker övertyga?
För min del låter det lite som om du inte är så säker på att du gör rätt... Självklart ska barn få ha på sig vilken färg de vill oavsett kön. Min hade en liten barbiedocka som favorit ett tag som skön omväxling mot alla bilar. Finns inget behov av att basunera ut det. Stå på sig lite i spegeln istället.
För nu väljer jag att vara anonym.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jo visst. Jag skulle kunna sluta blogga helt. Eller så kan jag använda bloggen för att skriva ner det jag funderar på.

Jag väljer det senare alternativet.

Dessutom tycker jag att det här är ett jättestort problem, och jag förstår inte varför inte fler pratar om det. Kanske står alla framför spegeln istället för att försöka påverka? Det vore tråkigt i så fall.

Åsa sa...

Jag var på ett föredrag med en transa för nåt år sedan. Hon ställde frågan hur många som skulle släppa sin son till skolan/dagis i kjol. Inte många svarade att de skulle göra det. Pga att de var rädda för att andra skulle mobba pojken. Väldigt många tänker de tankar du har nu, men få vågar prata om det. Det är synd. Jag tycker det är rätt du skriver om det. Jag förstår din tveksamhet samtidigt som jag tycker du är modig som faktiskt köpte de rosa skorna. Balansgången är fin mellan att låta barnet få det de vill och därmed stå upp för sig själv och att riskera att barnet får "skit" för (i detta fallet) de rosa skorna. Jag tror de flesta tycker det är bra att du köpte dem, men få säger det. Hmm.. jag babblar mycket.
Kram!

Anonym sa...

Kattmamman försöker väl inte övertyga någon, allra minst sig själv, för hon vet precis vad hon tycker, men tyvärr också vad som anses "rätt" och "fel" i det omkringliggande samhället. Jag tycker det är jättebra att hon "basunerar" ut det (alltså om det är att basunera att skriva i SIN EGEN blogg). Det är ingen som tvingar dig att läsa, du anonyme.
Men jag vill tvärtemot väldigt gärna fortsätta att läsa.

Anonym sa...

Må vara att jag är överhormonell just nu, men jag börjar gråta när jag ser lillkatten framför mig, så glad och stolt över sina nya skor, och sen täkner jag mig att nån står och dömer ut de skorna som han tycker är så fina.

Anonym sa...

Sanningen är ju helt klart den att det är vi vuxna som har en bild över vad som är pojkigt och flickigt. Det är inte svårt att skilja på dom sakerna. Hur hade det sett ut i världen om vi inte präglats sen vi var barn om våra olika könsroller? Och prägalde blir vi! Hade manligt och kvinnligt seende/beteende försvunnit helt? Hade en kvinna haft lättare för att hålla i såg och spik och en man haft lättare för att sy upp gardiner? (just bara för att ta exempel) Hade vi alla haft lika bra betalt oavsätt man ellr kvinna? Hade det funnits fler män inom barnomsorgen och fler kvinnliga chefer? Mm jag undrar..

Anonym sa...

A älskar rosa och jag köper gladeligen rosa kläder och saker till honom. Men jag stör mig så på uppdelningen bland saker, tex rosa dockleksaker och blå bilar. Den mixen är så tråååkig. Vem vill ha ett helt rum med rosa saker?? Vem vill ha ett helt rum med blå saker?? Där ligger Brio så bra till i sitt gamla hederliga färgtänk.

Anonym sa...

Exakt så är det! Det som är tråkigt är att det inte ens finns illröda elelr knallgula eller jöttegröna skor till killar...bara bruna, svarta....

Anonym sa...

Usch, förstår ditt ont i magen. Min pojke, som nu är 8 har alltid gillat starka färger. När han var 3 sprang han naken genom huset med en knallgul sidensjal svept omkring sig och skrek lyckligt- Titta, jag är en pinsessa!

Vi skrattade inte, han tyckte han var så fin och om någon hade kommit och trampat på den känslan just då, hade både jag och A's pappa dödat den personen.

u

Anonym sa...

Här finns det två söner och den äldre ville nyligen ha nagellack. Inte för att han sett mig i det utan för att en fröken och en tjej på dagis hade det. Det enda nagellack jag hade hemma var ILL-lilarosa. Pojken fick sitt nagellack och spretade stolt med fingrarna och tittade ner på dem medan ögonen lyste. Det var också lite svårt. Han skulle till dagis nästa dag och jag ville inte att någon skulle förstöra hans glädje. Det gick bra, fröknarna var superduperbra som vanligt och sa: Vilket fint nagellack du har! När stora lillkillen (3 år) kom hem från dagis sa han "XX skrattade när jag hade nagellack" men sedan verkade han inte bry sig mer om det. Han ville ha tånaglarna målade också senare. Men visst är det svårt! Killkläder och skor ÄR mycket tråkigare. Men häromveckan blev jag glad. I lekparken träffade vi en mamma med en pojke och en liten babyflicka. Den ca 2-årige pojken hade tydliga spår av illrött nagellack på tårna! Jag frågade mamman om de också hade en som gillar nagellack hemma och så log vi gillande mot varandra, typ vi-som-vågar-måla-våra-söners-tånaglar. Låt Lillkatten ha rosa grejor så mycket han vill! Vem vet, när våra småttingar växer upp kanske attityden ändras? Jag känner även en cool 12-årig kille som älskar rosa, fotboll och bandy!

Anonym sa...

Jag tycker ändå att det finns en hyfsat öppen attityd till pojkkläder, åtminstone där jag bor (Södermalm). Min son har ärvt mycket efter sin storasyster, och det finns en hel del rosa och lila i hans garderob och ingen har någonsin kommenterat det med mer än att han har fina kläder. Hans absoluta favorit just nu är ett par rosa gummistövlar med knallila blommor, dem vill han ha jämt :) Många av de större pojkarna på vårt dagis har nagellack, tofsar i håret och diadem för att de tycker att det är fint, och det verkar inte vara någon som ser det som negativt. Nu vet jag att det säkerligen inte ser ut så här överallt i landet, men att det gör det på åtminstone några ställen ger mig hopp!

/Carolina

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Carolina: Jag saknar sååååå att bo på Södermalm. Här i södra förroten upplever jag tyvärr att klimatet inte är alls lika tillåtande. Men trenderna kommer ju förhoppningsvis från innerstan, och sprider sig hit ut så småningom?