onsdag, juli 23, 2008

Min åsikt: Rätt eller fel att man inte får lämna sitt barn på dagis när man har semester?

Ni verkar tycka ungefär som jag om att utnyttja dagis under semestern.

Om någon tar en veckas semester för att bygga om huset medan den andra föräldern arbetar, eller om det handlar om två dagars skidsemester och dagis är tillfrågat så tycker jag att det är helt ok att utnyttja dagis.

Men i grannens fall handlar det om att hennes dotter och svärson vill åka på semester utan barn, och grannen (mormor) som jobbar på en skola och är ledig hela sommaren ska vara barnvakt, och nu är hon väldigt upprörd över att hon inte får lämna sitt barnbarn på dagis på dagarna. Jag tycker inte att det är dagis problem att lösa att mormorn inte vill vara barnvakt. Hittar man ingen barnvakt får man låta bli att åka på barnfria semestrar tycker jag.
Jag tycker faktiskt att det är en aning tveksamt att åka på längre barnfria semestrar överhuvudtaget när man har barn som är under två år vilket det handlar om i det här fallet, men det är bara mitt sätt att se på föräldraskapet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig till viss del. Men jag tror att det samhälle som vi lever i idag är både barnovänligt och föräldraovänligt.

Det är ingen enkel match att få ihop livspusslet och till på köpet ha ett fantastiskt samliv. Jag tror att om fler föräldrar fick möjlighet att få tid tillsammans så skulle det inte finnas så mycket skilsmässor och utmattade föräldrar.

Så en liten minisemester innan barnet fyllt två år tror jag bara är av godo.

Det finns de personer som inte har någon barnvakt att tillgå. Däremot verkar det helt absurt att en befintlig barnvakt ska lämna barnen på dagis.

Jag äger inte skrivandets gåva utan är den mer verbala typen. Hoppas att jag får fram vad jag menar.
Mariamamman

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag förstår vad du menar. Men jag tycker ändå inte att just dagis är det som ska användas för att kunna åka på semester.

Jag vet att det finns kontaktfamiljer, där t.ex. ensamstående kan få hjälp och avlastning någon helg då och då. Jag vet inte hur stor tillgången är, men det är en bättre lösning än att lämna på dagis. Dagis finns ju ändå inte dygnet runt, så det blir inga resor med bara dagis hjälp.

Och en minisemester har jag ännu inte haft med bara min man sedan vi fick vår son, men det skulle kanske vara mysigt. Att lämna honom för en vecka eller ännu längre är helt otänkbart för mig.

Anonym sa...

Kontaktfamiljer inom socialtjänsten är oerhört svårt att få, det finns vissa kommuner som arbetar aktivt med förebyggande arbete för ensamstående föräldrar.

Jag tycker inte heller att dagis är ett bra alternativ som semesterlösare.

Däremot så hoppas jag att fler föräldrar inser hur viktigt det är att vårda den vuxna relationen. Det behöver man inte åka iväg en vecka för att göra. jag skulle nog vilja missionera för förebyggande föräldraarbete. barnen har vi till låns under en kort period i livet, sedan är det vi vuxna som ska leva med varandra inte för våra barn.
Mariamamman

finnjonna sa...

Det där låter ju helknäppt! Visst åk på minisemester om mormor kan tänka sig att vara barnvakt över en helg eller någon dag men om hon inte vill så håller jag verkligen med dig om att det inte är dagis problem att lösa. Och hur länge hade de tänkt vara borta egentligen? Kan man inte vårda relationen på hemmaplan tror jag inte flera veckors barnfria (med så små barn) semestrar löser något i längden... Fast jag vet inte. Knäppt låter det iaf.