tisdag, juli 15, 2008

Höga hästar

Det finns visst helt fördomsfria människor som läser min blogg.

Grattis till er!

Min ambition är att inte behandla människor olika efter hur de klär sig och vad de har för framtoning. Jag misslyckas rätt ofta.
Och då sätter jag mig tydligen på höga hästar igen. Tydligen sitter jag där både när jag erkänner mina tillkortakommanden och när jag berättar om något jag tycker jag lyckats bra med.

I verkligenheten brukar jag faktiskt sitta på ganska låga hästar. Jag är inte så lång och väger inte så mycket så jag rider för det mesta ponnyer. Men det var väl en liten utvikning från ämnet, eller?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jaadu, det finns folk som har rätt tråkigt i sina liv..!

RosaMilton sa...

Att du vågar skriva som du gör och (kanske) sticka ut hakan är en av anledningarna till att jag läser din blogg. Jag håller inte alltid med dig men väljer inte alltid heller att kommentera! Självklart har vi alla fördomar... Det är vansinnigt tröttsamt att man så fort man "blottar" sig lite och vågar lämna ut något som inte är helt korrekt ska få på näsan!

Isidor sa...

Jag har aldrig i hela mitt liv träffat en fördomsfri människa. Jag har träffat rätt många som inte varit medvetna om sina fördomar, och det betyder att de låter dem härja fritt. Det är tragiskt.

KaKi sa...

Asch, det är bara att låta det vara kattmamman... Jag har en massa fördomar som jag önskar att jag inte hade, en del så fullständigt politiskt inkorrekta att det är hårresande, tom för mig själv... Och det enda som skiljer mig, och dig, från de fördomsfria ligger egentligen i att vi ser och ibland vågar lufta våra fördomar. Inte lufta dem för att övertyga andra utan för att själva lära av med eländet. Jag inser att jag är ett offer för mina egna fördomar, men i insikten tar jag makten över dem och bestämmer mig för att våga granska dem. Och för att generalisera: "Den som kände't klämde't". Ingen anledning att bli förolämpad om man inget har att ta illa upp för. "Jag har arbetsbyxor. Visserligen handlar vi inte.." bekräftar ju egentligen din ursprungliga fördom, som du håller på att befria dig ifrån, och då finns väl ingen orsak att bli förolämpad.

Anonym sa...

Fast har vi inte fördomar för att det är enklast så? Genom att sortera in männsikor vi möter i fack så slipper vi analysera situationen varje gång, vilket skulle bli ganska jobbigt.
Jag menar bara att fördomar är naturligt, även om de naturligtvis inte är försvarade för det.

Anonym sa...

vilken tur att kattpappan finns och kan försvara(och förklara).

Anonym sa...

och förresten, en typisk hög-häst grej är väl just att fokusera på att mannen var klädd som en arbetare- han var inte bara en man med en vinare i fickan.

Anonym sa...

Jag vill bara tala om att ovanstående anonyma kommentarer inte är skrivna av mig som undertecknade med "L" under det första inlägget.

Mvh, L

Anonym sa...

Jag har just kommit hem efter att ha suttit på väldigt låga hästar och vill nu bara bikta mig och erkänna att jag har en hel hög med fördomar och att det är en helt naturlig del av att vara människa eftersom det hade varit fullkomligt omänskligt och alldeles vansinnigt korkat att vara helt fördomsfri. Jag tror inte det är varken nyttigt eller möjligt att göra sig av med sina fördomar, men nödvändigt att vara medveten om sina fördomar och försöka att inte diskriminera någon på grund av dem, utan att, som Kattmamman ju snabbt gör, ompröva sin uppfattning baserat på den information man får av den specifika individen.