måndag, juli 14, 2008

Inte döma hunden efter håren

Framför mig i kassan på Konsum stod en man i arbetarbyxor och med en vinflaska i fickan* En sådan som fördomsfulla jag inte tror att jag delar allt för många värderingar med.
Men när han packade upp sina varor på bandet visade det sig att han köpte både KRAV-märkta bananer och ekologiskt kaffe.

Det finns nog hopp för mänskligheten! Och jag ska jobba med att försöka att inte döma folk i förväg.

*Han gav inte alls intryck av att vara alkoholiserad

12 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, det är sånt man blir litet tillplattad av. Men det är bra att man ibland får blicken på sina egna fördomar. Dom som man oftast tror man inte har... ;)

Lille skutt

Fia sa...

He he...:)

Anonym sa...

visst är det tur att man har fel ibland!

Barnets mamma sa...

Jag har arbetsbyxor på mig när jag jobbar och jag köper ekologiskt och kravmärkt...

Dumt med fördomar!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jättedumt med fördomar. Men jag tror inte att det finns en enda människa som är fördomsfri?

Anonym sa...

hmmm, tänk om mannen haft Armani kostym och en vinare i fickan?

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

anonym: Ja tänk, eller tänk om han hade haft en spetsklänning eller jeans och T-shirt eller... Vart vill du komma?

Anonym sa...

"En sådan"? En sådan vadå? Människa?

Både jag och min man har ett antal högskolepoäng (om nu det är ett kriterie för att vara smart miljmedveten?) Ändå bär vi båda arbetskläder på jobbet. Nu håller vi dessutom på och renoverar, och då har min man t.o.m arbetsbyxor hemma! Sedan när blev klädseln ett uttryck för hur miljömedveten man är? Jag ska erkänna att vi inte alltid väljer det ekologiska och mest närproducerade alternativet när vi handlar, och vår bil är inte den allra miljövänligaste heller. Men vi sorterar varenda sopa och försöker så gott vi kan på andra sätt.

Jag känner mig faktiskt lätt förolämpad av ditt inlägg. Du nedvärderar människor och sätter dig själv på väldigt höga hästar tycker jag.

Mvh, L

Anonym sa...

eftersom det tydligen var själva grejen-att mannen bar arbetsbyxor.
inte en man med en vinare i fickan,utan en man i arbetsbyxor.

tror knappast att du skrivit inlägget om han burit kostym.

dit ville jag komma.

Isidor sa...

L, vilka fördomar har du? För du ska inte försöka inbilla mig att du är fördomsfri!

Somliga noterar emellanåt att de har fördomar och försöker göra sig fria ifrån dem, andra reflekterar bara över andras...

Pjoger sa...

Ja, visst är det en ganska befriande känsla när man får sina fördomar motbevisade?!

Anonym sa...

Isidor - japp, jag har också fördomar, precis som de flesta andra människor. Vilka de är tycker jag inte är relevant att redovisa just här och jag försökte inte "inbilla" varken dig eller någon annan att det förhåller sig på något annat sätt. Det var mest Kattmammans formulering "en sådan" och det faktum att han hade arbetarbyxor som jag reagerade över. Inte min mening att såra någon. Ber om ursäkt i så fall.

Mvh, L