tisdag, juli 29, 2008

Den gamla vanliga historien

Lillkatten och jag var på BVC idag. Allt gick jättebra, t.o.m. sprutan med vaccienring var rolig att ta.

BVC-sköterskan såg så klart att jag var gravid, och jag berättade att vi var lite förvånade eftersom det tog så lång tid att få Lillkatten, och att det krävdes IVF.
Och genast fick jag höra historien om någon som två månader efter att de fått hem sina adoptivbarn blivit gravida, tänk vad psyket spelar in...
I vanliga fall hade hon fått en av mina små föreläsningar om forskning, och om mina egna hormoner som inte alls har med psyket att göra, men den här gången höll jag tyst.

Någon som är så otroligt bra med barn, så att till och med en spruta blir rolig, en sådan person vill jag hålla mig väl med.

Jag gick alltså därifrån väl medveten om att jag nu gett upphov till ännu en historia om att det bara är att slappna av så blir det barn, och jag skäms faktiskt för att jag inte sa något.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hur lätt är det att slappana av när det ända man tänker på är att bli gravid? När man har det runt sej precis hela tiden. Det ända man hör av alla, bara slappna av och tänk inte på det. När alla runt omkring tycks bli gravida utom en själv. Det är så svårt när man kommit till det stadiet då man inte kan glädjas åt andras lycka.

Anna-Bell sa...

Jag avskyr när folk tror att det bara är att slappna av. Och appro på det där med att lämna på förskolan när man har semester; Inte alls ok! För ett par veckor sedan hade vi en förälder på jobbet som lämnade när han hade tagit ut en föräldradag. Lika illa det, om inte värre. (Självklart sa jag til.)

Anonym sa...

Jag tycker nog du borde ha sagt något, hon menade säkert inget illa utan visste tyvärr inte bättre än och skulle troligen vara lika snäll mot lillkatten ändå. Du hade ju kunnat hjälpa henne så att hon inte trampar i klaveret med någon annan. Det är ju en spridd missuppfattning att det skulle vara för att man inte slappnade av som man inte kan bli gravid och det är bra om den myten punkteras. Men ibland orkar man bara inte säga till, eller vågar eller tycker att det inte passar/hjälper. Kanske kan du försöka ta upp det på ett bra sätt vid ett senare besök? Så att hon förstår att det inte är en ok sak att säga.

Anonym sa...

Borde inte den där myten dö ut snart? Jag blir galen varje gång jag måste sitta och förklara... Senast i lördags hos min bror, när hans fru sa samma sak. De har dessutom gått igenom en fertilitetsutredning, men lyckades till sist på egen hand sommaren för två år sedan. De skulle göra insemination till hösten, men nu sitter svägerskan och säger att de nog lyckades för att det var semester och de mådde bättre och "slappnade av"...

Anna sa...

Gaaahhhhh!
Jag frälser världen så ofta jag kan och orkar. Varenda en slänger ur sig kommentarer om att pressen släppte efter att Lilla My kommit och det var därför jag blev spontangravid. Jag brukar börja med att spänna ögonen i personen i fråga och säga "vet du vad, den diskussionen vill du egentligen inte ta med mig".

Men, man orkar inte ta precis varenda strid och BVC-tanter vill man ju hålla sig väl med, så jag förstår dig! :-)

Helga sa...

Hahaha Anna, jag kan se dig framför mig!

Man orkar inte alltid frälsa världen, så är det bara. Själv gjorde jag en insats förrförra sommaren då en läkare på akuten sa åt mig att skaffa hund när jag berättade om vår infertilitet. Hon fick en tillsägelse. Men inte förrän hon gjort färdigt ryggmärgsprovet på mig.

Men många gånger har jag låtit kommentarerna passera. Eller så har jag bara fräst utan att förklara ordentligt och lämnat en sårad och oförstående person som undrade vad fasen det tog åt mig. Och därmed antagligen förstärkt myten om bittra barnlösa kvinnor som bara borde slappna aaav så blir de gravida.

Suck!

Isidor sa...

Just vår BVC-tant är iofs världens bästa, och skulle säkert klara diskussionen galant och ödmjukt, men just för att hon är så bra vill man inte stöta sig med henne. Lite av ett dilemma...

Anonym sa...

När folk säger "slappna av" så tror iaf jag att de flesta menar att man ska FÖRSÖKA slappna av i sinnet,FÖRSÖKA tänka på annat, FÖRSÖKA må så bra man är förmögen till.

Jag tror inte att någon enda människa, och då särskilt inte en bvc-tant, på fullaste allvar tror att man blir gravid av att slappna av under samlag.

hälsn Ewa (barnlös sedan 15 år)