torsdag, december 27, 2007

Säkerhet

Vi ska resa bort efter nyår*

Vi ska flyga. Jag vet att jag har sagt att jag flugit mina flygresor i livet, men jag är inte konsekvent. Det här handlar om gamla släktingar som jag inte kan ta mig till på något annat sätt än med flyg. De har inte träffat Lillkatten, och jag vill träffa dem en sista gång. De är över 80 år. Jag försöker försvara mig, men jag tycker ändå inte att jag gör helt rätt som tar flyget.

Ett helt annat problem med resan är Lillkattens säkerhet. Här i Sverige har han inte åkt en enda meter i bil utan att vara fastspänd i barnstol. På resor tycker man kanske att man kan ta andra risker. Men eftersom Israel är ett högteknologiskt land med möjlighet att hyra bil med bilbarnstol så känns det som att vi måste göra det. Om vi åker TAXI och har Lillkatten i knäet och något skulle hända så skulle vi aldrig kunna leva med oss själva, eftersom vi tänkt på möjligheten att hyra bil men sedan av bekvämlighetsskäl valde bort det alternativet.

Det är besvärligt att köra bil i en främmande storstad som dessutom inte har vägskyltar skrivna på ett för oss läsligt alfabet. Det är svårt att hitta parkeringsplatser och det är framförallt dyrt. Men nu måste vi hyra bil eftersom vi kom att tänka på att man kan göra det... Eller? Hur skulle ni gjort?
Kollektivtrafik är förstås det bästa alternativet, men det fungerar inte så bra i ett land där allt står still på helgdagar eftersom religiösa minoritetspartier har vågmästarroller i politiken.


* nej vårt hus står inte tomt, ingen idé att göra inbrott alltså.

11 kommentarer:

Ida sa...

Babyskydd? Går inte det ta med? Det spänner man ju enkelt in i alla taxibilar och även om han säkert är lite på gränsen stor och inte kommer uppskatta det hela så funkar det. Jag har provat klämma ner en 18 månaders (som klarade viktgräns med god marginal) i ett babyskydd och det funkade. Det var just på en resa då jag inte såg någon möjlighet att ta med hela stora barnstolen och spänna i och ur bilar.

Anonym sa...

Precis som Ida skriver så borde ett babyskydd funka. Viktgränsen på t.ex. Rock-a-tot är 13 kg och så länge inte huvudet sticker upp alls över kanten så är de säkra att använda. Jag använde det till min son tills han var nästan ett år, därför att jag ville att storebror skulle sitta bakåtvänd till fyra år ( i den stol som lillebror sen skulle ha.)

Mvh, Lina (som läser här ibland, men inte har kommenterat hittills.)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vi har dessvärre inget babyskydd längre... Och det skulle nästan bli dyrare att köpa ett nytt bara för resan.

Dessutom är Lillkatten stor för sin ålder. Han väger nästan 12 kilo.

Anonym sa...

Babyskydd går att hyra från Babyproffsen-affärer. Vikten spelar inte lika stor roll som längden så nog tror jag att en lillkatt kan sitta i ett sådant.

Isidor sa...

Fast nu är det dealat. Det finns hyrbil med barnstol.
Barnstolen kostar nästan inget extra, men hyrbil de extra dagarna och till och från flygplatsen blev inte gratis, är jag rädd. Förmodligen blev den totala extra kostnaden nästan lika stor som ett babyskydd. Men han är stor för sin ålder. Det är inte alls säkert att det hade funkat...

Linda sa...

Jag har två babyskydd om det bara är det det hänger på...

Anonym sa...

finns det barnstolar i kollektivtrafiken i israel? Eller är det bara tåg ni tänkt åka? Är det inte också en risk att köra själv med hyrbil om man är osäker på att köra i den trafiken? Har iofs ingen aning om hur de kör, kanske inte är någon större skillnad mot här. Kanske finns taxi med barnstol att få tag i?

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

På bussarna i Sverige (eller i alla fall de bussar jag åkt) finns det inga säkerhetsbälten... men jag brukar åka dem ändå. Risken för att dö i en busskrock är så väldigt mycket mindre än risken i en bilkrock. Bussen är så stor att den inte smulas sönder av många andra fordon. Men det är klart, en viss risk finns det ju hela tiden. Det är ju en risk att flyga också, och en risk att gå över gatan och en risk att äta o.s.v. Men någonstans måste man dra gränsen ;-) Jag undrade om jag drog den rätt när jag tyckte att det kändes obehagligt att ha honom lös i en taxi.

Israel är ett i-land med fungerande traffikregler. Reglerna är för det mesta internationella, med kanske någon nationell avvikelse. Den israeliska körkulturen är nog något aggresivare än den svenska, gissningsvis ungefär som den sydeuropeiska. Tack och lov har de högertraffik. Så jag tror inte att själva körningen blir några problem. Problemet blir att hitta. Men det ingår GPS i bilen, så det kanske också löser sig.

Anonym sa...

Jag tror faktiskt att det bästa, hur dyrt det än kan bli, är att ta hyrbil med barnstol. Det händer alldeles för mycket trafikolyckor här.
Taxichaufförerna här är vad jag skulle kalla för å ena sidan väldigt duktiga på att köra och å andra sidan alldeles för säkra på sig själva och tror att de sitter över en del trafikregler... Så att ha ett barn 'löst' i en taxi när det finns allternativ, vet jag inte om det är det bästa.
På bussar finns det inga bilbälten (jo på skolbussar men det är ju inte aktuelt).
Tåg är väldigt bekvämt att ta sig fram på bara att nätet är något begränsat.
Och som du skrev, ingen public transportation på Shabbat...
Välkomna hit! :-)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Yrkeschaufförer är sig nog lika världen över. För svenska taxiförare är precis likadana. Det är synd att hur ordentligt och försiktigt man än kör själv så är man på samma vägar som de som inte är det.

Tack för välkomnandet!

Anonym sa...

Med tanke på oroligheter efter bhuttos död så är väl säkerheten i trafiken inte det enda som ni ska vara oroliga för. Enligt Aftonbladet riktar Al-qaida in sig på israel nu....ruggigt, var försiktiga.
Have a nice tripp

Ulla