lördag, december 22, 2007

Separationsångest

Lillkatten har flera gånger varit på gymmets barnpassning, det har gått jättebra och han har varit glad hela tiden. Kattpappan har varit den som lämnat honom där.

I dag skulle jag försöka lämna in Lillkatten och träna en timme. Det blev katastrof. Lillkatten storgrät redan när jag lämnade honom men jag gick därifrån ändå. Jag och personalen tänkte att det säkert skulle bli bra så fort jag var därifrån, han brukar ju tycka att det är så roligt.

Jag hann bara byta om och gå in i aerobicssalen när en lapp om att Lillkattens mamma skulle komma till barnpassningen visades i fönstret. Lillkatten var hysteriskt ledsen och jag satt med honom en hel kvart innan han slutade snyfta.

Just nu är det bara mamma, mamma och åter igen mamma som gäller. Pappa och i viss mån mormor duger också när inte jag är med. Men finns jag i huset får nästan ingen annan hålla honom. Hela tiden utspelar sig separationskriser. Bara jag ska gå på toaletten och vill stänga dörren om mig blir det storgråt. Och på sätt och vis förstår jag varför det blir så här. Var och varannan dag försvinner jag ju verkligen från Lillkatten. Jag går till skolan är är borta hela dagen. För någon utan tidsuppfattning är jag borta oändligt länge.

Jag känner mig ständigt som en skurk, och det dåliga samvetet blir tyngre och tyngre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej du!
eaxkt så har vi det oxå......bara mamma,mamma,mamma.men om Moa o maken sticker iväg själva o gör saker är det inge som helst problem.dom har ju t.om spenderat en hel natt hos mormor utan problem.

jag jobbar heltid nu,men det känns ok,har faktiskt inte särskilt dåligt samvete(el så förtränger jag det)men jag VET ju att Moa har det superduperbra m pappa.

du är ju bästa morsan till ditt barn.glöm inte det.
och god jul på er!!!!
en fika vore inte att förakta nån dag senare kanske?
kram Kattis m Moa

Karolina sa...

Men jag är nästan bara hemma och vi har det precis som du. Det är magiskt med Mamma i vissa perioder helt enkelt tror jag. Oavsett vem som är någon annanstans ibland. Pappas magiska tid kommer också, fast inte lika kraftfullt om jag ser till mina två andra barn.

Ha INTE INTE INTE dåligt samvete, det är DÅLIGT SAMVETE och inget annat som är dåligt. Var STOLT!

Karolina