måndag, december 15, 2008

Sömn

Inatt har jag sovit en timme.

Och det finns massor av förklaringar. En av dem är förstås att jag mår rätt dåligt just nu, med nattlig ångest som följd.

En annan är att det är stressande att veta att jag måste somna nu eftersom man måste ta vara på tiden när det går att sova.

En tredje är att jag inte ser någon lösning. Jag kan inte äta sömntabletter, dels för att det går över i mjölken, men framförallt för att det är farligt med småbarn och sömntabletter. Det är alltså ingen lösning att sluta amma och ge honom ersättning istället, för jag måste ju kunna ge honom mat. Visst Kattpappan kan ta någon natt här och där, men han kan inte ta varenda natt, han måste jobba och då måste han få sova. Jag måste kunna ta hand om Minikatten i alla fall delar av natten.

Skit, skit, skit.

Jag vet inte vad jag ska göra, och har så ont i magen att jag nästan tror att det är något annat än ångesten. Det hjälper inte direkt till när jag ska försöka sova.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej va jobbigt. Kan du inte rådfråga BVC. Dom kanske kan hänvisa dig någonstans där du kan få hjälp? (Säger jag som är sämst på att be om hjälp ... men ändå). Kan du inte somna på dagarna heller?

Pia sa...

Sömn är i och för sig livsviktigt men samtidigt så har du ju genomlevt perioder förut då du sovit extremt dåligt. Jag tror också småbarnsföräldrar på något sätt klarar att överleva och hjälpligt fungera på väldigt lite sömn. Att tänka att man skasova när bebisen sover tror jag i och för sig är en bra tanke, men bara om man faktiskt känner att man kan sova, annars är det ju bara stressande och då gör det ju ingen nytta. Jag vet inte om det skulle fungera men går det att släppa lite på tvångskänslan att du måste sova och tänka att det finns andra sätt att vila också och att sömnen får komma när den kommer?

Anonym sa...

sluta amma och ta varannan natt!
kattpappan får väl för tusan ta semester ett tag,INGEN är oersättlig på jobbet.om jag minns rätt tog ni ju inte ut några föräldradagar m "stora" sonen, gör det nu då.dont be pigheaded.

Anonym sa...

Visst tog de ut föräldradagar och kattpappan tog flest.