fredag, december 05, 2008

Kräkas

Nu är den här, kräksjukan.

Jag som aldrig tidigare i vuxen ålder varit kräksjuk har nu blivit det. Jag har å andra sidan aldrig haft barn på dagis tidigare heller, så det är inte jättekonstigt att det kommer nu, men ändå ganska irriterande.

Lite bra känns det att sjukan äntligen är här, så slipper jag oroa mig för att få den. De har haft 25 fall på dagis, så det är smittsamt som sjutton.

Nu är bara oron att Kattpappan ska bli sjuk till förlossningen. Mig kan de ju inte skicka hem även om jag skulle föda och kräkas samtidigt, men honom vill de kanske inte ha där. Och frågan är om han och jag vill det?

Å andra sidan funderar jag lite på vad det är för sjuka jag har. (och nu kommer det detaljer för den som är känslig)
Jag har kräkts två gånger på förmiddagen, men jag mår inte ett dugg illa, och har inte tappat aptiten. Efter att jag hade kräkts upp hela frukosten gick jag ut i köket och gjorde mig en ny macka. Brukar man må så när man är sjuk, eller kan det, å fåfänga hopp, vara något helt annat än sjuka, graviditetsrelaterat eller så.

Tillägg: Att inte må illa är ju förstås relativt. Jag har sedan dagen innan mitt positiva graviditetstest mått illa. Och det har blivit ett normaltillstånd för mig, så kanske är jag visst rätt illamående, bara van.

9 kommentarer:

Tingeling sa...

Du är otrolig! Skenet (texten) kanske bedrar, men du ger ett intryck av totalt lugn och koncentration.
Själv hade jag nog varit rätt hysterisk om jag varit du i din situation. (inte bara för att jag är emetofob utan även av de orsaker du nämnde)
Hoppas hoppas att det är nåt annat än sjuka och oavsett vad det är så önskar jag att det ska gå över FORT!
(och att Kattpappan inte ska drabbas)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tror att jag är lobotomerad.

Jag är precis så lugn som jag verkar, om inte lite lugnare. Det trodde jag faktiskt inte om mig själv.

Fia sa...

Träffade en tjej på BB vars förlossning hade satt igång pga kräkningar i samband med magsjuka. Kanske något att hoppas på.... :)

Cinks sa...

Uäk, stackare, det låter inte helt toppen med kräksjuka eller vad det nu är. Hoppas det räcker med kräks nu och att du blir bra till kvällen!

Anonym sa...

Vinterkräksjukan brukar väl oftast vara av "lite" intensivare karaktär har jag förstått, så det låter inte som det. Vanlig maginfluensa däremot kan ju bete sig nästan hur som helst. Härligt att vara så lugn :)

Anonym sa...

huga vad lugn du låter med kräksjukan lurandes i hemmet och en förlossning runt hönet...själv hade jag INTE varit ett endaste dugg lugn
/TIsalen

Linda sa...

Jag åkte på något förra vintern som låter som det du beskriver. Kräktes på morgonen och kunde sedan gå och äta igen och må bra en lång stund för att flera timmar senare kräkas upp allting igen.

Hoppas att det är något som går över fort.

Anonym sa...

Enda gången jag blev kräksjuk var det precis som du beskriver. Jag mådde illa och kräktes och efter det mådde jag hur bra som helst tills det var dags att kräkas igen.
Fast jag blev ju matt efter ett tag så när själva kräksanfallen var över sov jag i typ tolv timmar.

Krya på dig!

Anonym sa...

Precis så hade jag två dagar innan jag födde barn och jag hävdade bestämt att det var kräksjuka (trots att ingen annan fick det)!
Grattis!