måndag, december 15, 2008

Fortfarande sömnlös

Klockan är halvfyra och jag har inte lyckats somna. Bebisen sover ok, just nu på sin pappas mage, och jag borde ligga där och sova.

När började sömnproblemen förra gången? Kan det ha med amningen att göra.

Allt jag läser om amning säger att man ska bli lugn och sova bättre, men jag har hittat några inlägg på barnforum där det finns de som säger att de får sömnproblem av att amma.

Å andra sidan har jag ju alltid haft sömnproblem, så det är nog bara i ren desperation jag nu hittar på det där med amningen.

Fan, fan, fan. Jag orkar inte med det här! Och jag kan inte ta några tabletter, jag har en enveckas bebis då går det inte att chansa.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns att du förut behövde ha tabletter i skåpet för att du veta att du unde ta dom om du behövde och det kan du ju inte nu.... kan det kanske va samma problem nu? att du inte får ta dom menar jag och att det stressar dig?

(inte för att det hjälper, men om det mest är en "makt-fråga" mellan dig och tabletterna, kanske du kan minska deras makt genom att veta att du EGENTLIGEN sover bra utan dom? eller så beror det på amningen i alla fall)

många kramar jossan









många kramar, jossan

Anonym sa...

Jag har alltid haft sömnbekymmer vid amning, vilket troligen inte har med själva amningen att göra tror jag, utan med den ständiga jour det innebär att vara "matfabrik". Jag har dock lärt mig att man kan leva (överleva) även som zombie - fast att man överlever gör inte själva upplevelsen bättre, direkt. Hoppas du får sova i alla fall lite grann så kvickt som möjligt!!! //trogen läsare med liten A i Lillkattens ålder (och två till dessförinnan)

Anna sa...

Kan det vara så att du har ett mindre sömnbehov än genomsnittet. Och när du då får ett rejält tillskott av amningshormoner (som ju ser till att man klarar sig på mindre sömn) så behöver din kropp ÄNNU MINDRE sömn än normalt?

Och skulle du kunna få akupunktur som hjälp? Om inte annat så kanske placeboeffekten hjälper...?

Vad gäller tabletter, kan det hjälpa dig att tänka att du faktiskt KAN ta dem och låta Kattpappan ta en natt och utfordra med ersättning ifall det blir riktigt jävligt. Så kanske du inte stressar upp dig över att inte kunna sova, tänkte jag.

KRAM!

Yogamamma sa...

Det låter påfrestande och oerhört jobbigt. Den här gången finns det ju en livskriv med i problematiken också, det påverkar också sömnen är jag ganska övertygad om?!
Kram!

Anonym sa...

För mig som aldrig har fött barn eller ammat verkar det ganska självklart att det kan störa sömnen att vara tvungen att vakna mitt i natten för att ge mat eller för att barnet vill ha närhet och att det inte direkt främjar sömnen att man vet att man borde sova de stunder då man kan. Det är väl just sådant som i stor utsträckning bidrar till att sömnlöshet håller i sig, att man stressar upp sig över att man inte sover när man har möjlighet och att man vet att ju längre det dröjer innan man somnar desto kortare tid hinner man sova. Man vet ju också att det kan bli så att man inte ens hinner somna innan man ska upp nästa gång. Jag blir stressad bara av att tänka på det. Har man sömnsvårigheter sedan tidigare måste det ju dessutom av flera skäl vara lätt att komma in i en dålig cirkel. Jag tycker att det verkar mycket sannolikt att det har med amning och nyfödd bebis att göra.
Kram.
AS

Anonym sa...

Jag kom in på din sida genom att googla "amingshormoner, sömnlöshet" och "amningshormoner, sömnsvårighet". Klockan är snart 2 på nattn och jag ligger klarvaken i min säng. Bredvid mig snusar min snart fyramånadersgamla son gott. När min nu 3-åriga dotter var 4 månader gammal började mina sömnproblem... De försvann helt när jag slutade amma. När de nu kommit tillbaka lagom till min sons fyramåndersdag är jag ganska så säker på att det verkligen har med amingshormoner att göra, men precis som du skriver tycker jag mig läsa överallt att amningshormonerna ska få mamman att varva ner och bli lugn samt få lätt att somna... det gör mig förvirrad!! Känns "skönt" att läsa att det faktiskt finns fler som jag.. du är den första!! Hoppas dock att du återigen sover gott! Vore kul att få veta! Sömnlöshet är heeemskt!!!!!! Usch!


Kram på dej!

/Malin (som borde sova...)
malmal77@hotmail.com