fredag, oktober 19, 2007

Natttankar (med tre T:n)

Jag har så ont i magen av all oro nu.

Och någonstans måste jag få ur mig lite text. Jag känner press på mig att komma med intelligenta barnlöshetsinlägg eftersom det är det min blogg handlar om, och eftersom det är det jag får höra att man läser min blogg för. Men det finns inget sådant nu. Det finns bara onyanserad "ångest" över skolan och över sömnlösheten. Så håll till godo eller låt bli att läsa.

Den här kursen tar knäcken på mig. Det är så mycket som ska läras in. Mer än vad jag någonsin tror att jag kommer att klara av. Även utan sömnproblem och utan bebis så tror jag att det hade varit omöjligt.

Och nu eftersträvar jag inte något högt betyg, utan bara ett simpelt litet godkänt 50 % av poängen på tentan, det är vad jag behöver för att kunna läsa vidare.

Det här är en översiktskurs (Gener, från protein till funktion, det hörs ju bara på namnet vilken galet stor kurs det är) och vi har haft 11 olika föreläsare. 11 professorer som alla leder varsin forskningsgrupp, och som alla vill förmedla det viktigaste i vad just de håller på med. De har några få föreläsningar på sig, och eftersom de tycker att just deras område är så viktigt så har de tävlat om att dra ut på tiden och ta kortast möjliga raster för att hinna berätta om så mycket som det bara är möjligt. Ofta på en ganska detaljerad nivå, även om de själva inte tycker det.

Jag fattar ju vad de pratar om på föreläsningarna och tycker att jag har en ganska bra övergripande förståelse för ämnet. Men det hjälper ju inte när det är detaljer som räknas. Kanske är jag för gammal för att klara korvstoppning på kort tid? Kanske är jag för trött. För när jag sitter och läser övningstentorna så förstår jag frågorna, och förstår vad jag borde kunna. Men jag kan det inte, inte så bra att jag kan svara och få poäng.

Och så har vi det här med sömnlösheten. Den är värre än någonsin förut. Jag trodde i min enfald att den skulle bli bättre efter att jag fått barn. Jag mår ju bra nu. Jag har allt jag vill ha. Men ändå sover jag inte.

Jag skulle kunna sluta med amningen, men det kommer inte att hjälpa. För det är inte Lillkatten som håller mig vaken. När han vaknar och vill äta är jag redan vaken. Och det är inte att han sover i vår säng, för han väcker mig inte och när jag lyckas sova så är han aldrig i vägen.

Jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv.

För mitt i all ångest kommer insikten återigen smygande. Jag ska nog inte plugga. Jag klarar inte av det. Mitt psyke tar stryk av all stress. Kanske är jag inte frisk? När jag blev sjukskriven efter missfallet var det efter en tid av alldeles för mycket stressigt pluggande och alldeles för mycket sorg. Dessutom hade jag haft ett stort bröllop samtidigt som vi gick adoptionskurs och höll på med hormonbehandlingar. Kroppen slutade att fungera, och kanske har den inte lagat sig fortfarande?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jobbigt du har det!

Jag måste bara kommentera det du skrev häromdagen, om att hum-ämnen inte är lika jobbiga att plugga som naturämnen. Jag läste sju terminer på nordiska språk i Stockholm, och det var verkligen...en räkmacka! Jag lärde mig massor, jag är skitbra på det jag gör nu och jag fick ur mig en strålande examensuppsats, men nägra heltidsstudier var det helt klart inte tal om.

Jag brukar tänka ibland på hur det kunde ha varit om jag träffat min man medan vi pluggade. Han läste ekonomi, vilket oxå var rätt soft. Nu, med en morgonpigg ettochetthalvtåring kan vi sitta och drömma oss bort till de långa, hångliga sovmorgnar vi kunde ha haft tillsammans, då för tio år sen.

Summan av detta är...att jag förstår att det är asjobbigt att plugga "riktig" heltid, inte kunna sova OCH ha världens finaste bebis. Du är inte onormal - det kanske tvärtom vore onormalt att klara det galant?

Däremot har jag inga som helst goda råd - som humanist behövde man aldrig direkt utarbeta några pluggstrategier, det flöt på så bra av sig själv.

Har du testat nån typ av akupunktur/kinesisk medicin mot sömnproblemen? Det kanske är svårt att tro på sånt när man är biolog i och för sig... Men blir du inte trött av att träna/rida? Du verkar så himla hurtig (på ett bra sätt) - din kropp förtjänar att få vila!

Kram och lycka till
/Anka, mamma till liten koreansk superhjälte

Anna sa...

Men käraste Kattmamman,
Det är inte dig det är fel på. Så, nu har jag sagt det viktigaste. Det är banne mig inte dig det är fel på och våga nu inte tro det.

Kraschen som du har bakom dig förde nog dig tillbaka till ett stadium som är lite mera "normalt". Som vanligt folk fixar och klarar av. Yes, du tillhör vanligt folk. Det gör vi alla som har småbarn och ligger på gränsen med sömnen och trots att vi är lyckliga och mår bra faktiskt inte klarar och orkar allt. Sen kan jag tänka mig att man blir lite stressallergisk, jag tycker mig känna av samma sak. Kroppen säger fortare stopp och protesterar mera högljutt. I ditt fall med sömnproblem som du inte tycker borde finnas där. Stopp för fan!, säger kroppen, se nu till att vi inte hamnar där nere igen, okej?!

Du är inte knäpp och du är inte onormal och du är inte skadad och du är inte oförmögen att plugga. Du har bara samma begränsningar som alla vi andra.

Frågan att lösa (och här psykologiserar jag hej vilt utan någon sorts rätt att egentligen göra så, men ta till dig det om du vill och strunta i det annars) är nog hur du ska kunna ställa ner dina egna förväntningar på dig själv. Nyckelorden du ska använda hela tiden är GIVET FÖRUTSÄTTNINGARNA. Jag gör det bästa jag kan GIVET FÖRUTSÄTTNINGARNA. Det blir inte alltid strålande, du får ju inte sova, men GIVET FÖRUTSÄTTNINGARNA gör du det jävligt bra.

Nej, alla praktiskta problem löses inte genom att du gör så, men dels kan du använda dina resurser, de som finns givet förutsättningarna, till det du måste göra. Och dels kan du sluta ha ångest för det du inte klarar av.

Allt detta är lättare sagt än gjort, det vet jag nog. Men jag övar mig varje dag. Jag är en jäkligt vältränad tjej GIVET FÖRUTSÄTTNINGARNA.

Hur man sedan praktiskt kommer förbi den onda cirkeln som sömnsstörningar ger, hur man lurar sitt psyke, det vet jag inte. Mitt förslag är MP3-spelare och böcker. Man tror inte att man har sovit alls, men när man kollar hur många kapitel man sovit sig igenom natten innan så blir man överraskad :-)

KRam på dig. Du gör det så bra.
Anna (anna om barnlöshet som inte lyckas logga in just nu)

Anonym sa...

Jag håller med ovan! Du är bara normal, ingen orkar med ett sånt liv som du har i längden - sömnlöshet och prestationsångest, menar jag. Underbara söner orkar man alltid med.

En fundering - du skrev nedan att du är en riktigt bra mamma. Kan du på nåt sätt föra över det självförtroendet på ditt pluggande? För du VET ju att du är skitbra. Det är "bara" pluggandet som tar ner dig.

Det finns en del tekniker inom NLP där man "förankrar" ett bra och skönt tillstånd och för över det till ett som är sämre. Dvs att du känner hur bra du är som mamma och försätter dig i det tillståndet när du ska plugga. Lurar kroppen och psyket, liksom.

Nu gör jag inte som du också skrev för ett tag sen, raderar alla mina goda råd... Ta till dig det om du kan och vill. Maila mig om du är nyfiken på NLP-tekniker så ska jag försöka lotsa dig vidare. Mailen är mittförnamn@mittefternamn.nu och efternamnet är samma som min sons.

Sköt om dig och ta hand om dig.

Och så håller jag tummarna för att tentan går/har gått bra!

Anonym sa...

Fundera över om det är värt det? Är det ett nödvändigt ont du tar dig igenom för din egen skull eller letar du efter beröm utifrån? Måste du verkligen klara tentan. Alltså verkligen MÅSTE? Det är knappast så viktigt att du måste slösa bort en massa härlig tid på att må dåligt. Du kanske borde göra något helt annat en tid.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

rtack för alla kloka synpunkter!!! Jag ska försöka besvara dem sen.

Men måste bara svara på anonyms fråga.

Ja, jag MÅSTE ta den här tentan. Det handlar inte om några inre krav från mig själv eller en vilja att få beröm. Det handlar tyvärr om ekonomi.

Kattpappan är föräldrarledig nu, och för att han ska kunna vara det måste jag ha en inkomst. Min inkomst består av studiemedel och lån, och för att få den inkomsten MÅSTE jag ta poäng. Så ser verkligheten tyvärr ut.

Anonym sa...

Jag menar väl även mer långsiktigt, är det plugga du verkligen vill göra eller skulle du må bättre av att ha ett jobb istället?