tisdag, oktober 16, 2007

Beroende

I natt var andra natten på rad som jag inte kunde sova. Jag måste ta sömntabletter kvällen efter en vakennatt. Man skulle kunna tro att jag skulle vara dödstrött och sova bra ifall jag natten innan bara sovit några få timmar. Men av någon anledning så är det precis tvärtom. Jag hamnar i en dålig spiral som bara kan brytas med sömntabletter.

Men igår kväll var jag så kaxig att jag lät bli tabletterna och trodde att andningen skulle hjälpa. Det gjorde den inte... och redan vid tolvtiden gav jag upp, och svalde två tabletter.

För några månades sedan hade dagen efter pillerätande så sent på natten varit en totalt bortkastad dag. Jag hade sluddrat tappat saker och varit väldigt påverkad.

I morse var jag bara väldigt trött. Men jag kunde föra normala samtal och kunde ge mig ut i trafiken (på cykel så klart, jag skulle aldrig drömma om att köra bil när jag ätit tabletter hur pigg jag än kände mif)

Jag har alltså blivit tillvand. Det står på bipacksedeln att tabletterna inte är beroendeframkallande, och de är det säkert inte såtillvida att man inte efter ett tag behöver större dos för samma effekt. Men det är tydligt att något har hänt. Och det tycker jag är lite läskigt.

3 kommentarer:

Tingeling sa...

Hälsningar från en som sitter i samma båt. Man fattar inte vilken gåva sömn är innan den tas ifrån en.
2 tabletter låter rätt mycket tycker jag? Är det rekommendationen? Vi har knappast samma sort, men av mina rekommenderas 1/2-1 till natten. Jag brukar klara mig med en halv, men känner mig luddig på morgonen ändå. Avskyr dem, vill släppa, men när alternativet är fullständig koma nästa dag när man sover några få timmar..jävligt svårt.
Har du alltid haft problem med sömnen? Det har jag, i vuxen ålder. Tror aldrig det försvinner.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Rekommenderade dosen vid sömnproblem är 4 tabletter, så jag tar bara halva. Det är den svagaste varianten jag har hemma.

Jag har alltid haft mer eller mindre svårt att sova, och det hela blev inte bättre av barnlösheten, Och tyvärr så verkar det inte ha gått tillbaka efter att jag fick Lillkatten.

Applecore sa...

En till som varit i samma sits (och ibland får återfall).

Sömnlöshet är fruktansvärt! Mängder med kramar till dig!