söndag, oktober 28, 2007

Jag blöder

Jag har fått mens!

Hurra!!!

Att få en blödning är väl egentligen inget anmärkningsvärt för vilken kvinna som helst i fertil ålder. Men det är just det där med fertilitet.

Jag brukar inte blöda speciellt ofta bara några gånger om året. Och det brukar inte vara förknippat med ägglossning.

Men nu önskar jag starkt att jag efter graviditet ska ha skakats om och ha en fungerande kropp med blödningar var 28:e dag som ska föregås av en ägglossning.

På så sätt skulle det vara så otroligt mycket enklare för oss att få syskon till Lillkatten.

Hoppet är fåfängt starkt just nu.

8 kommentarer:

Yogamamma sa...

Grattis!
Och hoppas, hoppas, hoppas!!!!

Fia sa...

Grattis!
Händer det att ägglossningen stabiliseras efter graviditet om man har PCO?

Anonym sa...

Ja, en del blir värsta värphönorna efter en graviditet. *fniss* För egen del blev PCOn bättre, men inte så bra att jag fick helt regelbunden cykel och ägglossning. Men jag har säkert mens 8 gånger om året, istället för 3. Och det känns faktiskt bara roligt och bra.

nylsa sa...

Grattis! Hoppas att det kommer bli en enklare väg till barn nummer två. Vore ju grymt bra om pco:n hade bättrat sig efter graviditeten. Lycka till!

Anna-Bell sa...

Så skönt! Hoppas att det gör att det går finfint när ni ska försöka göra syskon.

Anonym sa...

Hoppas på säger jag bara. Enligt min läkare så blir pco bättre med åren (beror säkert på hur "stark" pco man har) och i mit fall stämmer det. Efter min senaste graviditet så har jag varit rätt så regelbunden inklusive ägglossning och i dag när jag var på ett gynbesök hos henne så kunde hon konstatera att höger äggstock inte längre såg pco´ig ut och att den vänstra började se normal ut, inte helt men på god väg :)
Jag håller tummarna för att du får ägglossningar framöver . ps, vi e lika gamla...på dagen ;)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

fia: Precis som flera redan skrivit så är det många som av någon anledning börjar fungera efter en graviditet.

elin: ja åtta gånger om året är ju nästan normalt ju ;-) Allt är relativt.

anonym: Vad roligt att vi är lika gamla :-) Inte lika roligt att vi båda får dras med PCO. Men jag har också hört det där med att det blir bättre med åldern. Fertiliteten avtar ju förstås... men chanserna att lyckas själv kanske ändå ökar?

alla: Tack!

Anonym sa...

Hallå!

Tack för en bra blogg! Jag uppmärksammade nu er diskussioner ang PCO, är det något som ni alla har? Jag skulle vilja vet mer om det och hur lång tid det tog för er att bli gravida? Hur ofta hade ni "riktigt" mens? Vad använder ni för preventivmedel innan ect?

Själv så fick jag reda på att jag hade PCO i somras efter att inget preventivmedel hade fungerat (konstanta blödningar). Gyn tyckte det var konstigt att barnmorskorna aldrig hade uppmärksammat det faktum att jag väldigt sällan hade mens innan jag började med preventivmedel samt gett mig P-spruta (vilket tydligen ska förvärra tillståndet?) Efter lite snabb matematik kom jag fram till att jag har mens med 1,5 års mellan rum! Känner mig uppriven och vill skaffa barn på en gång för att se om det fungerar..

Vore väldigt tacksam för svar!
MVH
Emma