lördag, maj 05, 2007

Stort barn

Idag fyller Lillkatten fyra månader. En oändligt lång tid har förflutit sedan han föddes.

Vid fyra månaders ålder kan man börja introducera bebisen för smakportioner. Jag var väldigt skeptisk och vill ju ha kvar min helammande bebis länge till, och dessutom har han inte verkat så intresserad av mat och jag vill vänta tills han själv väljer att vilja smaka.

Men bara för att Lillkatten har en så fin stol och för att den nya fina hakklappen är så grön och för att vi har så mycket morötter i kylskåpet, så gjorde jag morotspuré. Vi tänkte väl att han kunde få smaka lite och så kunde vi slänga resten och vänta några veckor till innan vi försökte igen.

Men purén gjorde succé. Vi ville inte ge honom så mycket så här första gången, men han blev skitsur när han inte fick mer än en sked. Så i morgon får han nog mer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till Lillkatten som är fyra månader! Visst är det roligt att få börja med mat! Testa majspurén på burk. Anar att du då får se glada miner!
Anna-Bell

Linda sa...

Haha! Ja, de gör sällan som man vill eller har tänkt sig =)

Anna sa...

Jag skrattar högt när jag läser vad du skriver!

Ibland läser jag på FL av någon anledning. Där är det ju väldigt häftiga amningsdiskussioner. Några vill helamma sitt barn i tid och evighet och det ska liksom ha någon sorts egenvärde att göra det. Själv tycker jag att man ska unna barnet att prova om det vill prova, precis som du har gjort. Det är ju en ny dimension av upplever som uppenbarar sig. När barnet är redo så äter det, har jag lärt mig. Som förälder är det nog mest bara att hänga med i svängarna.

Grattis till en underbar fyramånaders son!