onsdag, maj 16, 2007

GI vs Fettsnålt

På senare tid har en del forskningsrapporter publicerats där man säger att det är effektivare att äta GI-kost än att äta fettsnålt om man vill gå ner i vikt.

Men efter vad jag kan utläsa i rapporterna har viktminskningen varit väldigt blygsam för både de som ätit GI och de som ätit fettsnålt.

Människor som enligt BMI lider av fetma har gått ner mellan 1-5 kilo. Den lilla viktminskningen borde de få genom att bara ändra någonting, kanske bara genom att de måste gå lite längre i butiken för att hitta de nya varorna till kostprogrammet?

Jag skulle vilja se en stor undersökning där många överviktiga människor blivit normalviktiga genom sin kost och sedan lyckats hålla sin nya vikt i flera år, något annat är egentligen inte intressant.

Fram tills den undersökningen kommer tänker jag fortsätta att försöka undvika både väldigt fet mat och snabba kolhydrater. Och jag tänker dessutom försöka träna några gånger i veckan. För det tror jag är det bästa sättet att må bra.

5 kommentarer:

Kapybaran sa...

håller med! och det är ju eg vad som alltid förespråkats: mindre fett, långsamma kolisar och motion. det finns liksom ingen genväg.

ser också fram emot att få se studien "fem år senare" -dvs vad är det långsiktiga resultatet. att tappa fem kilo på kort sikt kan så gott som alla fixa, men att inte fåtillbaka dem -där ligger utmaningen!

Isidor sa...

Det är ett välkänt faktum (ett av få i den vetenskapen) att fett är en av de effektivaste energikällorna som finns. En av de få andra sanningarna är att om man stoppar i sig mer energi än man behöver, lagras en del av överskottet som fett.

Ät mindre. Ät saker med mindre energi. Rör dig mer. Det är inte så himla svårt att förstå.

Undersökningen i fråga visar att personer med ett BMI på över 30 (dvs en person som väger ca 100kg och är 1,80 lång), där folk inte gått ner mer än drygt 5kg. Att INTE gå ner mer än så, när man uppenbarligen är rejält överviktig, eller extremt muskulös, är för mig lite av en gåta, och visar snarare att varken Glykemiskt Index-metod (som var alternativet. Halleluja!) eller GI funkar överhuvudtaget.

Anna sa...

Jag gillade dock ett av resonemangen i DN:s artikel om detta. Nämligen att det bättre resultatet som GI-metoden gav kanske berodde på att man blir mindre sötsugen när man använder den. Alltså mindre risk att synda. För så tror jag verkligen att det är, det är inte själva "bantningen" som är grejen, grejen är vad som händer sen.

Isidor sa...

Men i USA funkade det uppenbarligen inte bättre i den aspekten heller, än att rejält överviktiga människor inte ens gick ner 6kg på 18 månader. Något tokigt är det.

Yogamamma sa...

du är klok, gå på din instinkt, för jag tror som du - måttligt av allt och träning - det gör susen.
Lycka till!