söndag, juni 01, 2008

Resa

Att resa har för mig betytt att packa en ryggsäck och vara borta i månader på så minimal budget som möjligt. Ju billigare desto roligare.

Jag tyckte (tycker) att en hel del av tjusningen låg i att äta från stånden på gatan i Indien eller lifta i Thailand till byn dit inga turister åker av den enkla anledning att där inte finns något att se, något ställe att bo på, eller några vettiga restauranger.

Det har alltid gått bra, jag har inte ens blivit särskilt magsjuk någonstans.

Men nu är jag mamma. Och jag är inte riktigt så cool att jag vill göra sådana här resor med mitt barn. Men jag kan inte heller tänka mig att åka på charter. Jag är livrädd för allt som har med charter att göra. Det är säkert jättetrevligt egentligen... men jag får lite svårt att andas bara av tanken på stora hotellkomplex, många turister och "internationell mat".

Charter är säkert inte alls så illa som jag tror, jag har ju aldrig vågat prova. Men jag tror nästan att jag skulle behöva lite KBT innan jag vågade boka något.

En flygcharter blir det aldrig, men kanske att det egentligen vore trevligt att åka på tågcharter?

15 kommentarer:

Anonym sa...

kompromissa då.boka tåg(jag skulle iofs hellre flyga)och leta hotell på nätet innan ni åker.boka de två separat alltså,inget paket.
det blir ingen charter men heller inga direkta överraskningar.+ billigare.


Sophie

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Flyga kan jag inte göra av miljöskäl och tanken med att åka på charter är ju just att som förälder med ont om tid slippa sitta och fixa alla biljetter, transfer, hotell och så vidare.

Men vi får se. I år håller vi oss i Sverige ändå.

Att resa när man mår illa är inte kul hur man än bor.

Anna-Bell sa...

Menar du att du har åkt till Thailand på annat sätt än med flyg?!
Jag tycker att det är rätt bekvämt med charter faktiskt. Vi brukar liksom inte hänga med de som kom med samma buss utan köra vårt eget race.
Kram!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Så klart flög jag till Thailand! Och till Indien, och till Namibia och till...

Jag har liksom släppt ut alldeles för mycket skit redan, så det blir inga fler nöjesflygningar för min del!

Pia sa...

Fast om man ska flyga någonstans så har jag för mig att charterflyg är bättre än att flyga reguljärt ur miljösynpunkt.

Jag har en fråga när det gäller tåg som jag har funderat på. Tåg är ju rent om man tänker på att de drivs med el, men väger man då in hur elen produceras? Jag menar, om du åker tåg i vissa länder, så måste ju elen kunna komma från kolkraftverk eller något annat miljöfarligt?

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag har inte orkat varken läsa eller räkna, men det är klart att det allra bästa är att stanna här i förorten och ta sig så långt man orkar med cykel ;-)

Det jag ändå har orkat läsa och ta till mig om tåg är att det på alla sätt är bättre för miljön än att flyga, även om man flyger i fullproppade charterplan och även om det är snuskig kolkraft som ger tågen energi.

Jag borde kunna lite siffror och kunna hänvisa till forskning här känner jag. Men det kan jag inte, jag återkommer kanske!

Och om någon skulle ha tillgång till forskning som visar att jag har fel, så vill jag så klart gärna läsa.

finnjonna sa...

Tack för dina andnings och mantratips inför idag! Det hjälpte mycket ska du veta.
Och varför skulle jag inte läsa här:-)?

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Du ska ju inte läsa lyckliga barn-gravid-bloggar ju!!!!

Anonym sa...

Båtcharter är ju annars ett alternativ oxå. Vet inte riktigt hur båten står sig i förhållande till tåget, men vet iaf att det är betydligt snällare än flyget. En väninna med familj har bokat tåg till Barcelona och åker sedan på en medelhavskryssning därifrån med stopp i bl.a. Nice, Genua, Korsika, Neapel, Palermo och sedan Barcelona igen. Sedan tar de tåget hem därifrån igen. Kryssingen är alltså som en färdig charter, det enda som behöv er bokas utöver den är resan till och från Barcelona.

Anonym sa...

Jag har nästan alltid åkt tåg (flög senaste gången 1994) och måste till min förtvivlan konstatera att förbindelserna ute i Europa blir allt sämre. På sextiotalet kunde man åka i samma kupé mellan Stockholm och Rom utan att behöva byta en enda gång. Nu måste man byta i Köpenhamn och München. Nattåget mellan Köpenhamn och Paris har försvunnit. Nu kommer man bara till Köln. Sovvagnarna som förr var lite rymligare är nu trånga och slitna. Osv osv. Det är kaos när man skall köpa biljetter via SJ. Man måste vara jätteförberedd på vilka tåg man vilka åka och får sedan sitta timmar i telefon. Jag fattar allvarligt talat inte hur tågtrafiken inom Europa kan vara så eftersatt. Inte underligt om folk tar flyget i stället. Det om något borde väl vara en fråga för EU.
Förlåt mitt utbrott, men det här är verkligen en hjärtefråga för mig.

Anonym sa...

hur långt sträcker sig ditt "flygförbud pga miljöskäl"?
Sophie

Anonym sa...

Charter är okej, tycker jag. Det är onekligen bekvämt att ha allting fixat innan avresa och när man väl är på plats väljer man själv vad man vill göra, vad och var man vill äta och vem man vill hänga med.

Barnets mamma sa...

Instämmer med dig om bästa sättet att resa, men med barn (i eller utanför magen) känns det inte som ett alternativ. Jag föreslår samma sak som första kommentatorn: en kombination. Boka resan (med flyg eller med tåg..) och boendet hemifrån. Det har vi gjort precis - vi åker till NYC i slutet av augusti och ska hyra ett rum hos en svensk journalist som vi hittade på nätet. Både billigare och trevligare än ett hotell =)

Maria sa...

Jag förstår precis din "charterångest". Jag tycker själva charmen ofta är att trixa ihop något själv, att inte allt är fixat, jag vill inte bara ha avkoppling utan lite äventyr också. Så boka resa för sig och boende för sig tycker jag. Det finns ju flera ställen inte så långt bort, men ändå väldigt "exotiska": södra Spanien, norra Afrika, Gotland, Baltikum, Berlin, Skottland tex.

Bra webbplats för hotellbokning: www.booking.com - ofta mkt rabatterade och olika prisklasser, har alltid funkat toppen för mig!

Helga sa...

Attans. Mitt långa inlägg som jag skrev igår försvann i cyberspace och som den vänliga själ jag är vill jag inte förmena någon mina visdomsord ;-)

Våga prova charter säger jag. Ärligt talat kan jag tycka om vissa chartervägrare att de är lite dumsnobbiga. Om man inte provat det vet man ju inte hur det är.

Både O och jag älskar att resa och har rest mycket. Vi har chartrat ibland men aldrig till opersonliga hotellkomplex med internationell mat. För oss har charter varit ett praktiskt sätt att ta oss till det resmål vi velat se. Däremot har vi inte varit på grisfest eller åkt med på bussutflykterna.

I höstas gjorde vi vår första "riktiga" charter till ett all-inclusive tillsammans med Q. Helt annorlunda än vad vi gjort tidigare men rätt praktiskt med en ettochetthalvtåring. Men visst hade vi valt ett annat resmål om vi inte haft Q.

Jag förstår så klart lusten att vandra off the beaten track, men ibland kan jag som sagt tycka att det är överdrivet. I vissa kretsar kan det bli en tävling om vem som besökt den mest avlägsna bergsbyn och sovit på det hårdaste stengolvet. Och så rynkar man på näsan åt fantastiska sevärdheter som förvisso är nerlusade med turister. Men jag hade aldrig velat vara utan upplevelserna av exempelvis Chichen Itzá, Taffelberget, Grand Canyon, Niagarafallen, Pradomuseet, Kristusstatyn i Rio för att nämna några. De hade varit ännu underbarare utan de blåhåriga amerikanska tanterna och horderna med japaner, men vad ska man göra?