torsdag, juni 12, 2008

Jag klarade det II

Tack för alla grattis! Jag är lite omtumlad över att jag faktiskt har läst en hel universitetsutbildning, jag trodde att jag var alldeles för dum.

Ett tag på mitten när jag körde varenda tenta, även de som inte var speciellt svåra. Då trodde jag aldrig att det skulle gå. Jag trodde inte att det var något för mig. Jag fattade inte hur mycket kraft och energi barnlösheten och alla behandlingar tog. Det här var långt innan sjukskrivningen och jag tyckte att jag höll mig rätt så flytande.

Men det här sista året, året då jag varit Lillkattens mamma, året då jag har haft galna sömnrubbningar, först av ständigt nattammande och sedan av min insomnia, året då jag har prioriterat att vara med mitt barn framför att plugga. Det här året har jag klarat varenda tenta, några med nästan toppoäng.

Det här kanske låter som ett skrytinlägg, och det är det ju också till viss del. Men framförallt är det en påminnelse till alla er som kämpar och som inte tycker att vardagen går ihop riktigt längre. Det finns förmodligen ett samband, och är man så dum som jag och inte inser det kanske man till slut inte orkar längre. Så kräv inte så mycket av er själva, utan låt sorgen ta den plats den behöver.*

*Lätt för mig att säga, som har kommit ut levande på andra sidan.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad du är duktig! Tokimponerad. GRATTIS!!! KRAM HB

Tudorienne sa...

Mäkta intressant iakttagelse det där.

KaKi sa...

Du är duktig! Och nu har du klarat det... Och visst har du rätt i att sorgen tar så oerhört mycket kraft. Jag kan märkligt nog göra en motsatt iakttagelse. Var sjukskriven för några år sedan, utbränd om vi inte talar läkarspråk. Och då fungerade ingenting i mitt huvud. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle klara allt mitt i barnlösheten, och gör det ändå... Fast utan sjukskrivningen hade jag nog aldrig gjort det. Nu priorieterar jag annorlunda. Prioriterar att sova många många timmar om jag behöver det. Prioriterar mig framför allt som tom kan vara roligt. Men jag blir ju en rätt trist människa för det...

Pjoger sa...

Grattis! Det är en enorm tillfredsställeles att ha en kurs bakom sig! Kram!

Ribbolita sa...

GRATTIS!!! Du förtjänar att känna dig stolt som en tupp - en fantastisk bedrift och särskilt under de omständigheter du har haft.

Fira nu massor!

Kapybaran sa...

supergrattis!
värsta champagneyran borde du ha! något att se fram emot, helt enkelt! :)

well done, tjejen!!!

Anonym sa...

Hej!
Jag hittade hit via bloggtoppen. Har läst igenom dina inlägg och upptäckte för första gången någon som har haft samma sömnproblematik som jag efter att ha fött barn.
Liksom du kunde jag sova 2-3 timmar per natt. Istället för att bli trött och sömning gick jag upp i varv och kände mig jättekonstig.
Nu är mitt barn snart ett halvår, jag har fått diagnosen panikångest och äter antidepressiva mot detta och min insomia.

Har känt mig väldigt ensam i min problematik och är därför glad över att jag hittat din blogg.
Att ha en sömnstörning är ju på många sätt inte förenligt med att vara småbarnsmamma och vara vaken om nätterna.

Grattis till utbildningen och lycka till! Ser fram emot att fortsätta följa bloggen