torsdag, juni 26, 2008

Klimatvänligast?

På DNs hemsida kan man göra ett test för att se hur klimatvänlig man är. Så klart är testet inte särskilt exakt, men det ger kanske ändå en fingervisning om hur man ligger till?

Jag gjorde testet igår och fick reda på att jag släpper ut bara hälften så mycket som snittsvensken och faktiskt mindre än världsmedborgarsnittet. Jag vet inte riktigt om jag tror på det där med världsmedborgarna, de flesta medborgare i u-länderna släpper ut så otroligt mycket mindre än vad vi västerlänningar gör, så det borde vara omöjligt för mig att slå snittet. Men de räknade väl inte på alla offentliga tjänster jag använder mig av, som någon som sällan lämnar hembyn inte ens kan drömma om att ta del av.

Först blev jag glad och lite stolt över mitt resultat, men sedan blev jag ganska ledsen. För hur kan jag hamna så långt under medelsvenskens? Jag tycker inte att jag har gjort många uppoffringar. Om det är så lätt, varför kan inte fler göra små ändringar i sin vardag?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gjorde också testet nu och tycker att jag fick ett lågt resultat - 2,4 - med tanke på att vi har bil (även om den inte körs dagligen). Gör det mycket för resultatet om man bor trångt som vi (3 pers. på <50 m2) och har fjärrvärme? För vi äter inte så mycket vegetariskt (om än ibland)och är inte jättebra på att handla grönsaker efter säsong. Och vi har ständigt minst 22 grader hemma eftersom värmesystemet är lite kajko. Det skulle vara intressant att se vilken "poäng" varje fråga ger.

Anonym sa...

Å ena sidan ställer jag mig precis samma fråga som du Kattmamman gör. Å andra sidan vet jag att min ditintills modesta skorsten skjuter i höjden å det skamligaste när man kommer till resor. För jobbets räkning. Det funkar inte att åka tåg från ena änden av Europa till den andra för ett två-dagarsmöte. Och jag tror att det vore missriktat om jag gav upp min karriär av klimathänsyn - inte för att miljön inte förtjänar det men för att någon annan skulle ta upp min plats och sannolikt besitta den utan miljöskrupler.

Men jag har börjat den där processen med små ändringar, och på måndag får en internationell redaktionsgrupp lov att telefonmötas eftersom jag har deklarerat att jag inte flyger till London för ett halvdagsmöte.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

emma: Man ser ju hur stapeln växer för varje "dåligt" val man gör. Kryssar man i att man flyger mycket så rusar stapeln helt plötsligt väldigt högt upp.

annannan: Du är nog på rätt väg. Det kommer inte att vara möjligt att flyga kors och tvärs över jorden för att ha korta möten. Jag tror på telefon/video-möten till vardags, och kanske länge konferenser där man träffas väldigt många under en längre tid någon/några gånger om året. För visst är den sociala interaktionen viktig för många arbeten.

Fertilitetsturist sa...

Jag gjorde testet två gånger. Den första svarade jag så som det varit under det senaste året: jag har flugit mycket pga fertilitetsresorna, och andra gången svarade jag så som det skulle vara om jag slapp fertilitetsresor. Med bara den enda skillnaden är jag i det första fallet extremt stor miljöbov, långt över genomsnittssvensken. I det andra fallet lägre... Ännu ett argument att tillåta insemination för ensamstående i Sverige?

Anonym sa...

Bra där Fertilitetsturist! :)

Kattmamman : Tack för pepp inne hos mig! I fredags hade jag verkligen den sämsta av tvivlardagar... nu är det lite bättre igen.