torsdag, maj 01, 2008

Utmaning

Eftersom jag äntligen hittade en utmaning jag ville svara på, så tar jag mig nu an den här som jag hittade på Applecores blogg.

1. Vilken bok läste du senast?
I natt när jag inte kunde sova råkade jag visst läsa en hel bok. Det var Martina-koden av Martina Haag, och jag skrattade så mycket att jag trodde att jag skulle väcka familjen. Den hjälpte mig inte ett dugg att somna.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Våld: en historia om kärlek av Joyce Carol Oates ligger överst i min bokhög.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Vet faktiskt inte, jag hoppas att det är ungefär lika många av båda könen.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Om det är en bok med omslag som man kan vika in som bokmärke brukar jag ha koll på ungefär när jag har passerat hälften, och det är dags att använda bakfliken istället för framfliken. Men inte annars.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Oj, jag vill läsa så många böcker att jag inte riktigt väljer. Jag försöker hinna med så många det bara går.

6. När blir en bok för lång?
När den är riktigt tråkig.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Jag har inga problem med översatta böcker, är inte så språkligt fixerad. Men jag kan numera läsa på engelska lika gärna.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag tror inte att det har hänt. Jag brukar inte övertala någon att läsa. Men ber någon om tips så brukar jag försöka komma på något jag tror passar den personen.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Nej. Det finns två böcker som jag inte läst färdigt. Den ena hette Storkarl och Lilljänta och var skriven på 50-talet, en så sötsliskig smörja att jag som åttaåring bara inte kunde läsa klart den. Den andra är Iliaden på hexameter som jag bara klarat halva. Men där har jag inte gett upp hoppet helt.

10. VIlken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Genre vad är det? Överrepresenterad är nog typisk snobblittratur. Jag läser det man ska, men inte för att man ska utan för att jag nästan alltid gillar klassikerna och jag ser Nobelprisutdelningen som ett boktips.
Jag läser väldigt lite SF, fantasy och deckare däremot. Men det finns en del sådant också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant! Jag har lagt upp den hos mig också.