onsdag, maj 21, 2008

Nyfattat beslut

Jag bestämde mig just för att aldrig mer köpa kläder som inte är ekologiska eller begagnade.

Det är ju lätt att ta ett sånt beslut nu när jag är gravid och bara handlar på Tradera ändå. I vanliga fall är jag en storshoppare av billiga och roliga modeplagg, men det får faktiskt vara slut på det nu.

Jag är inte tonåring längre, jag behöver inte hänga med i de senaste trenderna! Sluta shoppa helt och använda min superduperstora garderob vore väl det bästa, men dit har jag inte kommit ännu.

Snälla påminn mig om det här inlägget sen, ifall jag får för mig att jag måste shoppa något den samlade moddebloggseliten förespråkar. Finns det inte ekologiskt eller begagnat får det vara!

5 kommentarer:

Barnets mamma sa...

Ja! Bra beslut!

Anonym sa...

Modigt och bra beslut. Önskar jag vågade säga detsamma. Däremot har jag ändrat inställning till begagnade saker och ser alltid om det alternativt finns innan jag handlar något nytt. Blocket är bra! Ekologiska kläder köper jag iofs så mycket det går, men vi är inga storkonsumenter på kläder.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag är en stor klädkonsument. Men på sista tiden har det dåliga samvetet varit större än klädgläjen, så nu ska jag försöka göra något åt det.

Annars tycker jag att jag ändrat på det mesta som går, ifall vi ska leva ett någorlunda rimligt liv.

Anonym sa...

Bravo! Selv prøver jeg aktivt å kjøpe mer brukte klær. Det er lett å finne brukte baby/barneklær, men det tar lan tid å handle til meg selv. Det skal mye flaks til for at plagg som jeg liker også finnes i min størrelse (som er helt normal). Imidlertid handler jeg veldig lite klær, og kommer aldri til å få en stor garderobe. Skal la meg inspirere av deg og prøve hardere. Føler også at jeg ikke kan ta meg råd til å shoppe dyre klær nå som vi har huslån, barnepassutifter, en baby etc etc.

Ann sa...

Haha! Tips! Återanvänd dina/bibliotekets gamla gravidtidningar, så blir du inte sugen att sticka och köpa något som inte längre finns i affärerna - eller så hittar du det rentav på Tradera! :D Funkar kanon här.
Fast jag läste i en ny tidning på sista besöket, att det faktiskt är OK med sushi numera, så någon nytta kanske det gör att uppdatera sig... ;) Fast det funkar ju nätet lika bra till.
Det finns ju så bra, och oslitna barnkläder på Tradera, att det bara är dumt att springa i affärer varenda gång - även om de vuxit ut allt från en vecka till nästa, så tar ett Traderapaket skapligt kort tid på sig.
Även till en själv - efter två barn och ledproblem sedan graviditeterna, så har man ju fått en form som man inte riktigt hade tänkt sig - eller åtminstone inte hade tänkt sig att slänga ut alltför mycket pengar på att klä. Men även där går det ju att hitta saker för ogravida, även om det är knepigare med passform på vuxna, som inte drar storlek 36...