tisdag, maj 13, 2008

Herr fiskbiolog sa inget särskilt

Jag vill skaka av mig lite av allt beröm jag fick till min kommentar igår, jag är inte riktigt värd det. Det var inte så bra, eller anmärkningsvärt att jag rättade Herr fiskbiolog.

Jag har inte läst någon annan universitetsutbildning, så jag vet inte säkert. Men jag inbillar mig att biologutbildningar (kanske naturvetenskap överhuvudtaget) ser lite annorlunda ut än många andra.

För det första är vi i princip schemalagda hela dagarna, fem föreläsningar i veckan är det normala, så man hinner lära känna föreläsarna. Dessutom är vi väldigt små grupper, och föreläsningarna är ofta mer diskussioner än monologer. Så att kommentera det läraren säger, eller ställa frågor är inget konstigt. Om man sitter på en stor salsföreläsning och är flera hundra, är det ganska modigt att våga ifrågasätta. Men så är inte fallet på min utbildning.

Jag tror inte att Herr fiskbiolog sa något särskilt om min rättelse. Han nickade bara och gick vidare.

För övrigt har Herr fiskbiolog varit lärare på en fältkurs som jag gick och jag har bott tillsammans med honom, ätit tillsammans med honom och supit tillsammans (mest han) med honom. Respekten man kanske känner för någon sorts upphöjd professor man inte har chans att träffa utanför föreläsningssalen blir lite svår att upprätthålla i fältkurssammanhang.

Det som däremot är anmärkningsvärt och väldigt tråkigt är alltså att kunskaper som lärs ut vid ett universitet i Sverige är direkt felaktiga.

6 kommentarer:

Fia sa...

Det är ofta man tvingas undervisa i ämnen som man kanske inte är expert på. Tyvärr. Men något annat är dessvärre en ekonomisk orimlighet för de flesta institutioner.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Så klart!!!! Och det har jag full förståelse för, och nog alla andra också. Men då tycker jag att man ska hålla sig till det som står i böckerna, och inte sväva ut i roliga historier om något som verkligen inte är sant.

Det finns vissa lärare (och nu tänker jag vara riktigt fördomsfull) företrädelsevis kvinnliga som säger, att tyvärr jag vet inte svaret på din fråga, men är det viktigt för dig så kan jag försöka ta reda på det. Och så finns det andra lärare, företrädelsevis manliga som ALLTID har ett snabbt svar på alla frågor... Herr fiskbiolog tillhör den senare typen.

Fia sa...

Så jävla sant!!!

Anonym sa...

Ja, det är så irriterande och mest av allt är ju att de som bara drar till med ett svar också upplevs som mer kompetenta än de (företrädesvis kvinnliga, ja definitivt) som avvaktar om de inte är 100 % Och att de får en massa fördelar pga detta.
Men det borde ju vara helt tvärtom. Usch vad jag ogillar det...
/AS

Anonym sa...

Jag tror minsann att jag fick syn på ditt bröllopsfoto (bland en massa andra) på en festlokal som börjar på v och har en alldeles fantastisk liten innergård, helt nära ett torg där det spelas mycket boule på somrarna... Vad fina ni var!

/Anka, flitig läsare men inte lika flitig kommentator, som var på fest på just denna lokal i fredags kväll...

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jo, det stämmer nog att det var vårt bröllopsfoto du såg! Vi ställde dit det i julas när vi var där på julmiddag, två år efter bröllopet.