måndag, maj 12, 2008

Reproduktion

Dagens föreläsning hade titeln reproduktion.

Och föreläsningen behandlade allt från könlös förökning hos koraller via hermafroditiska sniglar upp till däggdjuren med oss människor på topp.

Man kan väl säga att det som rör människans reproduktion inte är direkt några nyheter för mig, efter åratal av itrattande av olika hormoner och mätningar. Men det gör inte mig något ifall jag får något gratispoäng till tentan.

Mot slutet av föreläsningen kom föreläsaren in på fertilitetsbehandlingar, och han berättade historier om hur det alltid blev 5-6 barn när man gör artificiella hormonbehandlingar. Sedan var det någon som frågade vilka hormoner det var man sprutade sig själv med om man ville bli gravid, och då tittade föreläsaren väldigt försmädligt på henne och sa "Jag tror knappast att man injicerar sig själv"

Så klart räckte jag bror-duktigt upp handen, och förklarade att man så klart följer upp hormonbehandlingar med ultraljud, så nej då, det blir inte fler än två barn åt gången, oftast bara ett, och jo då, man injicerar visst sig själv. Jag har gjort det i fem omgångar.

Vad jag inte sa var däremot Bästa herr fiskbiolog, jag vet att du är väldigt duktig på ditt område, säkert en av de bättre i världen. Men du ska kanske inte uttala dig så tvärsäkert om människans reproduktionsbiologi?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hihihi! Vad sa fiskbiologen då? Efter du hade talat om hur det ligger till alltså. /Diana

Anonym sa...

Heja Kattmamman!!

Anonym sa...

Det är rätt! Om man kan förhindra fördomar som sprids av människors ickevetande gör mig nöjd. Det finns så många föreställningar om barn i provrör, graviditeter som blir av tack vare en avslappnad attityd. Och för att inte tala om min hatfördom. Att man oftast lyckas bli gravid när man bestämt sig för att adoptera.

WORD.

Anonym sa...

Bra kattmamman, BRA!

Tudorienne sa...

Fiskbiologer ska kanske hålla sig till fiskar.

Pia sa...

Är det konstigt att människor tror så mycket konstigt om fertilitetsbehandlingar (att det är typ 100% chans att det lyckas, att det alltid blir flera barn etc) om det tom står föreläsare på universitet och högskolor och föreläser i nattmössan om sånt de tydligen inte vet mycket om?

BRA att du talade om hur det är och även om du inte sa något om att han skulle hålla sig till sina fiskar så var du nog inte ensam i föreläsningssalen om att tänka att han borde göra det.

Tingeling sa...

Bravo Kattmamman! 10 poäng! Vad sa fiskbiologen då?

Anna sa...

Där fick han sina fiskar varma! Muahahahhahahahha!!!

Och fan vad du är cool. Underbart härlgit att du inte bara satt där och var irriterad utan att säga något som kanske jag hade gjort....

Linda sa...

You go girl!!

Jag hade gjort precis lika dant! Jag blir så arg när folk står och föreläser på högskole nivå om saker de inte har en aning om.

Jag vill oxå väldigt gärna veta vad han sade efter ditt lilla tal.

Anonym sa...

*skratt* Det var dagens roligaste! Vad har man för krav på dagens biologer egentlgen? ;-)

Unknown sa...

Bra sagt! Jag hade sagt detsamma även om jag inte berättat om mina egna försök.
Tyvärr är ju naturvetare sällan helt igenom allmänbildade inom naturvetenskap, som ju är ett ofantligt stort område. Intresset styr vad man mäktar med att lära sig.
Fiskbiologgen ska nog hålla sig till sina fiskyngel i fortsättningen. ;-)

Anonym sa...

STRONGT att du räckte upp handen. Där fick fiskgubben så han teg och kanske var det någon infertil i församlingen som undrade av högst privata skäl....