onsdag, augusti 01, 2007

Ett samtal

KM=Kattmamman
MGM=mammagruppsmamma som jag pratade med idag.

KM - Hur länge ska du vara hemma med lilla dottern?
MGM - Jag ska vara hemma till december så att jag är hemma i elva månader
KM - Och sedan ska hennes pappa vara hemma förstår jag?
MGM - Ja han ska vara hemma sina två pappamånader. Det är så bra på hans jobb för de betalar extra så att han får ut 90 % av sin lön.
KM - Ska hon börja på dagis sen då?
MGM - Ja förvi tycker inte att vi tjänar någonting på att hennes pappa är hemma längre tid.
KM - Ni tjänar ju det faktum att han får längre tid på sig att lära känna sin dotter.
MGM - Jo fast vi tänker ekonomiskt. Pappan vill själv inte vara hemma så att han förlorar mer pengar.

En bakgrund till det här är att det här paret har väldigt välbetalda jobb båda två, de bor i ett hus som visserligen är värt ganska mycket pengar nu, men de har ägt huset länge, och när de köpte var det här området mycket billigare. Jag känner dem inte tillräckligt bra för att veta vad de skulle kunna ha för omkostnader som är viktigare än att få vara hemma längre med sin högst efterlängtade dotter (hon kom till med IVF) så jag ska väl kanske inte dömma dem. Men jag måste erkänna att jag blev rätt förvånad.

4 kommentarer:

Helga sa...

Helt sjukt. Jo, jag tycker gott att man kan döma dem. Hur tänker de? Förlora pengar? Som om ungen vore en investering? Har de inte klart för sig att barn kostar pengar vare sig man är hemma med dem eller inte?

Den här typen av inställning gör mig tokig, tyvärr är den alldeles för vanlig! Att man prioriterar fint hus mm framför sina barn.

Jag kan fortsätta länge men jag gör inte det..

e sa...

Det är intressant att ekonomi-argumentet är gångbart när det gäller män men (vad jag märkt) inte när det gäller kvinnor. Hos oss är det tvärt om, vi förlorar pengar när jag är hemma. Alltså borde jag ta mina mammamånader och sedan får mannen vara hemma. Nu delar vi lika istället och jag inser att vi är priviligerade som har råd med det. När jag kommenterar att jag inte borde vara hemma om vi ser till ekonomin så får jag chockade reaktioner. Det anses självklart att en mamma ska vara hemma med sitt barn men varför är det mer självklart än att mannen ska vara hemma?

Anonym sa...

På något sätt verkar det som att många mär tror att de är oumbärliga på jobbet. Fattar inte varför. Vanlig syn det där som du beskriver,tyvärr.
Anna-Bell

Anonym sa...

Och "han förlorar pengar" - har de delad ekonomi också, så att det bara är han som förlorar pengar. Och hon hankar sig fram på mammapenning i massa månader men förlorar inga pengar?

Jisses...