tisdag, juni 26, 2007

Ja till livet

Helt plötsligt sitter jag och läser ett uttalande från "Ja till livets" ordförande och håller med.

DN idag har en artikel om sena aborter. Jag är abortförespråkare. Vilken kvinna som helst som känner att hon inte vill ha barn av vilken anledning som helst ska slippa föda barnet.

Men någon som vill ha barn, som aktivt bestämt sig för att behålla barnet och som sedan får reda på att barnet har gomspalt och som då väljer att göra en mycket sen abort de människorna tycker jag är mycket tveksamma som föräldrar. De borde få göra aborten och dessutom sterilisera sig. För med den sortens människosyn ska man inte ha barn.

Att som i artikeln välja att abortera ett foster som ändå inte kommer att bli livsdugligt är det mest humana både för föräldrarna och barnet. Men att ta bort ett barn som visar sig ha ett litet korrigerbart handikapp när man VILL ha barn, det tycker jag faktiskt inte borde vara tillåtet enligt lag.

Jag är dessutom ganska kritisk till att man får abortera foster med Downs syndrom efter vecka 18 och jag vet att det är kontroversiellt.

Jag har haft en enorm tur att få ett barn som i alla fall ännu så länge verkar helt frisk, så det är förstås lätt för mig att sitta på mina höga hästar och fördömma andra. Men jag tycker att oviljan mot det lite annorlunda är motbjudande. Vem har rätt att bestämma vilka liv som är värdiga att leva?

14 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker också att det skulle vara alldeles befängt om folk aborterade foster pga gomspalt. Gör verkligen folk det??? Får man tillstånd för det? *lite underande och skeptisk* men aborträtten är jag stenhårt för, en av de få frågorna som jag skulle stå på barrikaderna för trots mina svårigheter att bli gravid själv.

Anonym sa...

Ett litet klargörande tillmin förra kommentar, jag funderade om man verkligen får tillstånd att göra en SEN abort pga gomspalt...

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Enligt DN:s artiklar idag får man tillstånd att göra sena aborter för alla fosterskador. Gomspalt nämns som en fosterskada. Jag blev också väldigt förvånad och upprörd, därav mitt blogginlägg.

Isidor sa...

Men du säger emot dig själv en aning.

Ett foster som kan förväntas bli ett oönskat barn har all rätt att slippa födas. Oavsett varför. Att tvinga föräldrarna att föda ett barn med gomspalt, när de tycker det är så förfärligt att de vill abortera fostret är helt vansinnigt. Alltså är "Ja till Livet" som vanligt helt ute och cyklar även denna gång.

Däremot håller jag stenhårt med om att man i samband med den aborten bör sterilisera föräldrarna, och tatuera in "Olämplig förälder" i pannan på dem.

Anonym sa...

då jag jobbar med detta daglidags kan jag med bestämdhet säga att enbart gomspalt som skäl till SEN abort skulle inte gå igenom socailstyrelsens grupp som bestämmer om ansökningarena till senaborter. Jag vet att man nekar ibland till senaborter pga tveksamma skäl, om dessa par senare adopterar bort eller inte vet jag ej. Alla senab som jag varit med om (på jobbet) har haft GODA skäl till att avbryta graviditet.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

m: Hoppas att du har rätt. För enligt artikeln i DN idag så är alltså gomspalt en skäl för en sen abort.

Anonym sa...

Ja ursäkta men jag blir alldeles tårögd av ilska och smärta. Hur sjuk är inte vår värld. Min åsikt i det hela spelar ingen roll för jag vill inte argumentera, men att ta bort barn med gomspalt var det vidrigaste jag hört. och ja, jag är konsekvent, jag skulle inte ta bort ett barn med DS heller. Men är själv mamma till ett spaltbarn och blir väldigt ledsen när jag läser detta./Eirene

Anonym sa...

Ja, jag kan ju ha fel men jag trodde att gomspalt var nåt man kunde fixa ganska lätt med operation? *beklämd* Nån får gärna upplysa mig.

Kollade DN när jag kom hem igår och såg just att gomspalt nämndes som fosterskada. Och jag som i min enfald trodde att man beviljade sen abort i enbart fall som tex paret i artikeln intill vars barn hade ett halvt hjärta och inte skulle överleva. Grät en skvätt när jag läste om dem.

Anonym sa...

Jag kan gärna upplysa litegrann i alla fall. det tar ju lite ont för barnet efter op:en (men dom får ju smärtstillande) men förhållandevis jättelätt är det om man jämför med mycket annat! Visst ger det ett litet (tidsbegränsat) lidande efter operationen för barnet men det finns så många oerhört mycket svårare saker Då har jag det värre i dag med min närsynthet än mitt barn har det som föddes med gomspalt. Så jag har inte oroat mig speciellt för att få fler barn med gomspalt och vi skulle med stor glädje hälsa ännu en spaltis välkommen till oss om så vore!
Om inte lidande får finnas, då måste vi kanske göra oss av med alla pensionärer efter en viss ålder också... och alla missbrukare. Men man kan inte leva så! Alla behövs och lidandet behövs *min åsikt*
Är så trött i kväll så ögonen skelar värre än nånsin men jag hoppas jag uttryckte mig förståeligt :)/Eirene

Anonym sa...

det finns vissa typer av gomspalt som ger så svåra skador att barn som föds med sådan oftast inte överlever.

Anonym sa...

Vill bara lämna en kommentar ang. aborter och gomspalt...

Det gör inte LITE ont - det gör mycket ont. Många gånger och genom hela uppväxten.

Det handlar inte "bara" om att sluta en spalt... det handlar till att börja med om svårigheter att ge en baby mat, utan att den rinner ut genom näsan igen...
Det handlar om plastikkirurgi, om enorm tandreglering, och det handlar om talproblem.
Kanske handlar det också om en livslång känsla av att "sticka ut" utseendemässigt.

Jag har en pojke i min närmsta bekantskapskrets med LKG...han är 20 i dag, men ännu inte helt färdigbehandlad.

Han har operarats 14 ggr och gått igenom en mycket smärtsam och lång tandreglering...

I ett tv-program har han berättat om sitt handikapp - som bedöms som stort även idag, med dagens kirurgi.

Jag har därför en viss förståelse för att medvetna föräldrar väljer sena aborter pga detta - speciellt med tanka på att LKG är ärftligt vilket innebär att de kanske på nära håll har ett "facit" på vad handikappet innebär i vardagen...

MVH/ Mamman

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag vet precis vad gomspalt innebär. Känner också en person som har varit tvungen att genomgå många operationer, även i vuxen ålder.
Och jag har aldrig sagt något om att det bara gör lite ont.

Men frågan är ju om pojken du känner och min bekant hellre hade velat bli aborterade? Och om de anser att deras handiakpp är så fasansfulla att deras liv är ovärdiga? Min bekant är i alla fall nöjd med livet för det mesta precis som vi alla är? Ibland förbannar han säkert sitt handikapp och önskar att han slapp det, särskilt om det gör ont. Men som sagt livet innehåller så otroligt mycket att uppleva.

Jag har många gånger förbannat min sjukdom som bland annat gjör mig infertil. Den är dessutom ärftlig. Men aldrig någonsin har jag önskat att mina föräldrar hade vetat om att jag hade sjukdomen och valt att inte föda mig.

Anonym sa...

Abort borde förbjudas i lag. Att döda en människa för att den inte är önskvärd e SJUKT. Vem har den människan skadat? Vem har gett den människan ett val? Hur många liv ska offras på bekvämlighetens altare utan att vi inser att de är vi själva och vårt samvete ja vårt liv vi ger bort.

Anonym sa...

Abort är alltid alltid mord. De som mördar kommer till helvetet när de dör. jag födde utan smärta vid sängkanten på 5 minuter. Adoptera hellre än abortera.