onsdag, februari 21, 2007

Alkohol

Jag har aldrig sett mina föräldrar berusade och så tycker jag att det ska vara. Jag tänker inte bli berusad om inte Lillkatten har barnvakt över natten, i alla fall inte innan han är vuxen.

Faktum är att jag funderar på att sluta dricka alkohol helt.

Jag tycker inte att det är särskilt gott med öl eller vin. Alkoläsk på den tiden det begav sig gillade jag och Baileys och fruktdrinkar tycker jag är gott. Men det är faktiskt godare med saft, choklad eller en smootie.

Dessutom tål jag inte alkohol särskilt bra. Jag har sällan upplevt ett glatt rus utan mår mest illa och blir trött. Oftast mår jag illa efter bara något glas vin, alltså långt innan berusning uppstår.

Att inte dricka alkohol är inget nytt för mig, jag har till och från varit absolutist och det har inte varit några angenäma erfarenheter. Många som slutat äta kött tycker att de blir så ifrågasatta, men det är ingenting mot hur provocerande omgivningen tycker att det är att man väljer att inte dricka. Särskilt när det kommer fram att det inte finns något "verkligt" skäl till att låta bli, jag är ju inte alkoholist. Så bara för att slippa försvara något som jag inte alls brinner för så kommer jag nog att smutta på ett glas vin på middagar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm och du är inte ensam. Jag tampas med min lille nyföddes morföräldrar som dricker så fort det finns minsta lilla anledning. Mina barn ska aldrig behöva känna hur det är när mamma och pappa är fulla. Så länge jag ammar behöver jag ju inte ha andra skäl, men sen kommer ifrågasättandet - till och med från mina egna föräldrar.

Häromdagen sa jag till min lagom berusade mamma att jag inte vill att hon håller i barnbarnet när hon druckit. Jag vill så gärna ha mer av min nyktra mamma...

Anonym sa...

Tycker det låter bra. Uppväxt med ganska nära anhöriga som var halvalkisar, dom gjorde mig livrädd för fulla människor! Och trots att jag är vuxen nu kan jag känna obehag av fulla människor. Om jag hade barn hade jag nog bara också smuttat. Man ska ju ge barnen en trygg uppväxt så gott det går.

Skönt att vi tänker lika för en gång skull.

Anonym sa...

Bra beslut, jag slutade dricka för 9 år sen. Mina två stora barn får se båda sidorna, hos deras pappa är det fester ofta med mycket alcohol medans här på min sida är det morfar som högst dricker en mellanöl på midsommar.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Tycker det låter sunt! Jag dricker i och för sig alkohol, men aldrig mer än ett par glas vin eller ett par öl och det är inte alls ofta. Men jag kan lika gärna avstå, även om jag också kan tycka att det är jättegott (speciellt med vin). Sprit dricker jag aldrig.

Dricker man inte tycker folk att man är jätteunderlig.

Anonym sa...

Är det verkligen så illa att man hela tiden blir ifrågasatt om man vill dricka alkoholfritt? Själv smakade jag inte vin förrän jag var 20 (och au-pairade hos en familj som hyrde lägenhet på en vingård). Nu dricker jag lite ibland, men kan i princip lika gärna avstå. Har i och för sig ammat och varit gravid rätt mycket de senaste sju åren... Eller försökt gå ned i vikt - och då föredrar jag att få lyxa till det med en liten chokladbit efter maten framför att dricka vin till densamma. Tycker faktiskt inte jag blir ifrågasatt, trots att jag bor i vinets förlovade land. Trist här är dock att det oftast bara finns vatten (utan bubblor!) som alternativ till vin, även vid middagsbjudningar. Jag är annars en hängiven mineralvattendrickare!